zaterdag 5 augustus 2017

Booking.com, laat je Amsterdamse hart spreken

Booking.com zorgde de afgelopen week voor gefronste wenkbrauwen door haar zadelhoesjescampagne. Het bedrijf probeerde Amsterdammers over te halen hun huis of appartement te verhuren door hen een grote zak geld in het vooruitzicht te stellen, waarbij de campagne zich ook nog eens leek te richten op studenten, die hun huis helemaal niet mogen onderverhuren aan toeristen. Deze oproep schiet terecht in het verkeerde collectieve keelgat. Vooral omdat Booking.com verder met geen woord rept over de kaders waarbinnen dat mag – zoals het maximum van 60 dagen per jaar en de plicht toeristenbelasting af te dragen. Het zou potsierlijk zijn als we deze reclamecampagne – zonder een oproep aan Amsterdammers zich aan de regels te houden – zomaar op zijn beloop laten. Ik had vooral ook beter verwacht van Booking.com. Het bedrijf zou haar verantwoordelijkheid moeten kennen in de stad die zij haar thuis noemt.

Na maanden onderhandelen sloot Amsterdam afgelopen december een overeenkomst met Airbnb om het aanbod illegale vakantieverhuur aan te pakken. Dankzij deze afspraken worden onder andere geanonimiseerde gegevens van overtreders met de handhavers van de gemeente gedeeld en worden advertenties na 60 dagen van de site geweerd. Niemand zal de illusie hebben dat het miljardenbedrijf met deze deal veranderd is in een goede doelen organisatie – het bedrijf verzette zich recentelijk nog tegen de meldplicht die vanaf oktober zal gelden. Maar de deal lijkt wel haar vruchten af te werpen. Bovendien sluiten we door de extra handhaving bijna iedere dag een illegaal hotel. En – minstens net zo belangrijk: Airbnb draagt nu zelf ook verantwoordelijkheid voor het naleven van, het handhaven op, én het communiceren van de Amsterdamse regels.

Die verantwoordelijkheid moeten meer bedrijven nemen. Waar ligt het maatschappelijke hart van Booking.com- een bedrijf dat nota bene in onze stad gevestigd is? Zie deze oproep als een uitgestoken hand, en grijp ‘m aan. Want een zadeltjescampagne voor meer vakantieverhuur, ogenschijnlijk gericht op studenten die hun hun huis niet eens aan toeristen mogen onderverhuren én zonder een oproep aan Amsterdammers zich aan de regels te houden, laat een vervelende nasmaak achter.

Laat duidelijk zijn dat deze oproep ook geldt voor Wimdu, Homeaway en elk ander platform van nu en in de toekomst: neem je verantwoordelijkheid. De gemeente doet op dit moment al alles wat mogelijk is om illegale vakantieverhuur tegen te gaan. Handhaving is verdrievoudigd, boetes zijn gemaximeerd, er zijn mystery guests en de meldlijn voor klachten of vermoedens van illegale verhuur is permanent opengesteld. Vanaf oktober is ook de meldplicht een feit. Online meld je eenvoudig de verhuur, waarna de teller voor de 60 dagen gaat lopen. Na 60 dagen is het over en uit. Met deze meldplicht – een langgekoesterde wens van D66 – kunnen we pas echt hard optreden tegen vastgoedhufters. Met of zonder medewerking van de Airbnb’s van deze wereld.

Maar wat mij betreft is er, ook wanneer straks de meldplicht in gaat, voor vakantieplatforms die hun verantwoordelijkheid niet nemen, onze regels niet communiceren en onze strijd tegen illegaliteit niet steunen, geen plek. Vakantieverhuur mag, maar het zijn onze regels die de kaders aangeven. Met die regels houden we de stad bewoonbaar voor Amsterdam, haar bewoners, haar gasten en haar ondernemers. Ook voor Booking.com.

Dit opiniestuk van Reinier van Dantzig stond in de papieren versie van het Parool op 5 augustus 2017