vrijdag 3 november 2017

D66 wil opheldering over problemen Noord/Zuidlijn en Zuidasdok

Het Parool berichtte deze week over serieuze problemen met de Noord/Zuidlijn bij station Zuid. Dat leidt tot zorgen bij D66 over zowel de start van de nieuwe metro als de voortgang van de bouwactiviteiten op en bij de Zuidas. Beide zijn van groot belang voor stad en regio.  D66 wil  opheldering van het Amsterdamse stadsbestuur. D66-raadslid Bart Vink: ‘’Het is van groot belang dat de Noord/Zuidlijn eindelijk gaat rijden én dat het project Zuidasdok doorgang vindt.’’ Door de knelpunten die in de krant beschreven staan lijkt het erop dat  het stadsbestuur nu snel in actie moet komen.

Plannen

Volgens de plannen gaat de Noord/Zuidlijn in de zomer van 2018 rijden. Voor het OV van Amsterdam is het van groot belang dat verdere vertraging wordt voorkomen. Vink: ‘’Daar komt nog bij dat de bouwactiviteiten van het project Zuidasdok moeten starten. De Ringweg moet ondergronds gebracht, een nieuw station moet worden gemaakt en het stadsdeel Zuid moet worden ‘geheeld’ door de barrière die de infrastructuur nu nog is, te slechten. Vertraging kunnen we ook in dat project niet  hebben voor de leefbaarheid én de bereikbaarheid.

Vertragingen

Het lijkt er op basis van wat Het Parool schrijft echter op dat er flinke problemen zijn en dat daarvoor de voornaamste reden is dat er niet voldoende is gecommuniceerd tussen de verschillende diensten: dat wijzigingen in het ene project niet goed zijn gedeeld met het andere project, en dat de aanpak daardoor nu niet kan werken en we mogelijk met vertragingen te maken krijgen in beide projecten. “Als dat waar is, is dat echt zorgelijk,” aldus Vink.

Opheldering

Daarom wil D66 dat er nu snel gehandeld wordt om te voorkomen dat nog meer tijd verloren gaat. ‘D66 maakt zich zorgen over de gevolgen voor de leefbaarheid en het vervoer in de stad. Ook de mogelijke financiële consequenties vragen om opheldering. Vink ‘’We kunnen niet wachten, het college moet in actie komen samen met het Rijk, ProRail en Rijkswaterstaat.’’