#23 Record aantal nieuwe internationale bedrijven naar Amsterdam

Amsterdam is een magneet voor buitenlandse bedrijven, talent en start-ups! In 2016 openden 157 nieuwe bedrijven hier hun deuren en leveren de komende jaren naar verwachting 3312 nieuwe banen. Dit is mooi nieuws voor talent uit onze regio en daarbuiten. Bedrijven kiezen voor Amsterdam met een aantal overwegingen: de strategische ligging in Europa, de goede verbindingen (zowel OV, Schiphol, als digitaal), de goed opgeleide Amsterdammers en de aantrekkingskracht op internationaal talent. Kortom, het hele college werkt hard aan een aantrekkelijk Amsterdams vestigingsklimaat. Dit is ook terug te zien op de internationale ranglijsten voor 2016. In de Global Location Trends (IBM) heeft Amsterdam de derde plek wereldwijd als het gaat om het aantrekken van buitenlandse investeringen. De hoofdstad neemt de vierde plaats in de European Attractiveness Survey (EY), en in de Cities of Opportunity ranking (PwC) van ‘meest competitieve steden in de wereld’ staat de stad op nummer 5. Bij elkaar helpen deze omstandigheden het harde werk van onze wethouder Kajsa Ollongren om het Amsterdamse verhaal wereldwijd te vertellen en zo bedrijven – die echte banen creëren – naar Amsterdam te trekken. En met resultaat: door de vestiging van internationale bedrijven komen er in hoog tempo banen bij voor Amsterdammers.

Parool, 25 januari 2017, Buitenlandse bedrijven goed voor duizenden banen

Kijk hier voor alle resultaten van D66 in Amsterdam