woensdag 18 oktober 2017

Aanpak sexting en grooming uitgebreid

Steeds meer jongeren delen intieme beelden online, waarbij nog veel jongeren te weinig besef hebben van de risico’s die dit met zich meebrengt. Naar aanleiding van een motie van D66-raadslid Dehlia Timman samen met de PvdA wordt de aanpak en voorlichting over sexting en grooming verder uitgebreid. Timman: “Intieme foto’s die je online deelt kunnen je levenslang blijven achtervolgen. We moeten het ook met ouders hebben over preventie en over de risico’s. Ouders kunnen hun kinderen behoeden door het gesprek aan te gaan in plaats van met de vinger te wijzen.

Belangrijkste voorlichting bron blijven ouders

Sexting is het versturen van intieme foto’s via het internet. Regelmatige worden deze foto’s die ‘privé’ door een jongen of meisje worden gestuurd, doorgestuurd naar een grote groep mensen of online gezet. Slachtoffers van sexting worden onder druk gezet of gepest met de foto’s. De gemeente zorgt voor voldoende voorlichting op scholen over de gevaren van sexting, maar de belangrijkste voorlichtingsbron blijven de ouders. Daarom wilde D66 een succesvolle voorlichtingscampagne uit Utrecht naar Amsterdam halen. Timman: “Vooral voor ouders is het belangrijk dat zij het gevaar van het fenomeen inzien en erover gepraat wordt. Kinderen zijn extra kwetsbaar wanneer er een sterk taboe heerst op seksualiteit binnen het gezin.”

Taboe op seksualiteit binnen het gezin doorbreken

Jongeren die intieme foto’s doorsturen zijn strafbaar en gaan vaak geraffineerd te werk. Sexting en grooming zijn de nieuwe vormen van loverboy gedrag. Timman: “Als we meisjes willen emanciperen en leren voor zichzelf op te komen zullen we evengoed met de emancipatie van ouders en jongens aan de slag moeten.”

Uitbreiding aanpak

Afgelopen jaar is de voorlichting op scholen verder uitgebreid. Naar aanleiding van de motie van Timman en Mbarki wordt nu ook gekeken hoe wijkagenten vaker ingezet kunnen worden bij de voorlichting op scholen met veel kwetsbare meisjes. Daarnaast wordt de voorlichting die gebruikt wordt in brugklassen op middelbare scholen ook aangepast voor groep 7 en 8 van basisscholen, omdat jongeren op steeds jongere leeftijd te maken krijgen met seksuele intimidatie en kwetsbaarheid op het internet.