maandag 25 maart 2019

Actie nodig voor acceptatie LHBTI+’ers bij voetbalwedstrijden

“Alle Duitsers zijn homo”, klonk het weer vanaf de tribunes in de Johan Cruijff ArenA tijdens de wedstrijd Nederland – Duitsland. Onacceptabel vindt Jan-Bert Vroege, die aan het stadsbestuur vraagt om zich actiever in te zetten voor inclusie en acceptatie van LHBTI+’ers. Met name rondom sport valt hier nog veel te winnen. D66-raadslid Jan-Bert Vroege: “In de voetbalwereld wordt nog structureel te veel met homo gescholden in de kleedkamer en op het veld. Het is de hoogste tijd om intolerantie rondom voetbalwedstrijden aan te kaarten en hard te bestrijden.”

Actie
Voor zover de D66-fractie kan nagaan is hier door officials niet zichtbaar op gereageerd. Jan-Bert Vroege vraagt het stadsbestuur om in gesprek te gaan met organisatoren van grote voetbalwedstrijden. Samen met hen kan er gekeken worden hoe de spreekkoren worden tegengegaan en dat er in het uiterste geval tegen wordt opgetreden. Daarnaast wil Vroege dat er tijdens het EK-voetbal in 2020 tijdens Amsterdamse fanzones aandacht wordt gevraagd voor de LHBT+ gemeenschap. “Acceptatie begint met goede informatie. Ik wil graag dat de gevolgen van deze spreekkoren en de acceptatie van de LHBT+ groep onder de aandacht wordt gebracht.”

Acceptatie
LBHT+ emancipatie in de sport – en met name teamsport – heeft volgens de D66-fractie nog altijd veel terrein te winnen. Zeker in de voetbalwereld is de mate van acceptie van LHBT+’ers nog altijd van bedenkelijk niveau. “Homo” wordt nog steeds structureel te veel als scheldwoord geuit in de kleedkamer en op het veld. Jan-Bert Vroege: “Dat niemand optreedt tegen deze muzikaal ondersteunde spreekkoren is bizar als je er over nadenkt. Het is een voetbalfeest voor heel voetbalminnend Nederland. Daar hoort geen discriminatie en homohaat bij.”