vrijdag 3 juli 2020

Alle agenten moeten Handelingskader kennen

Zinloos en schadelijk. Keer op keer blijkt dat de politie vaker mannen met een niet-westerse achtergrond aanhoudt, controleert of aanspreekt. Dat blijkt uit een onderzoek van Control Alt Delete (CAD). Deze aanhoudingen hebben geen extra effect. D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig wil samen met GroenLinks, DENK en de PvdD dat daarom aan het einde van 2020 alle politiemensen het Handelingskader kennen. Die kennis moet voorkomen dat etnisch profileren ooit nog voorkomt in onze stad. Reinier van Dantzig: “Dit vastgeroeste dossier vereist dat we het iedere stap onderweg met zijn allen vooruit blijven duwen. Etnisch profileren levert niks op en doet onze samenleving enorm veel schade aan.”

Onderzoek
Het onderzoek van CAD is veelal door jongeren ingevuld en daarom niet representatief voor Amsterdam. Het onderzoek laat wel zien dat etnisch profileren binnen de politie nog steeds gangbaar is. Dat zou niet moeten. Niet voor niks is in 2017 het Handelingskader proactief controleren ingesteld. Als dat handelingskader wordt gevolgd dan vindt etnisch profileren niet meer plaats. Femke Roosma (GroenLinks): “Etnisch profileren zet mensen op achterstand. In deze tijd waarin we erkennen dat mensen van kleur op achterstand staan in onze samenleving, moeten we doorpakken als het gaat om politiecontroles op basis van kleur. Dit kan niet langer.”

Sleepnet
Mourad Taimounti (DENK): “Preventief fouilleren is het selectief inzetten van een sleepnet, met als bijvangst een gebrek aan vertrouwen in de politie en de overheid. Het lost niks op, ondermijnt de positie van jonge mannen in onze samenleving.” En ook Johnas van Lammeren (PvdD) wil meer weten over de cijfers van de politie: “Etnisch profileren moet worden tegengegaan. Het is een aantasting van de rechtsstaat voor de bescherming van het individu en geeft schijnveiligheid ten koste van groepen.”