zondag 4 april 2021

Amsterdam bereidt zich voor op gebruik sneltesten

Het kabinet heeft aangekondigd om in april sneltesten mogelijk te maken om het sociale leven weer open te kunnen stellen. De gemeenteraad stemt in meerderheid in om aan de slag te gaan met de oproep van D66 en de VVD om in Amsterdam alles in het werk te stellen om hier samen met initiatiefnemers zo snel mogelijk mee te starten, bijvoorbeeld via proeven. ‘‘Om de handhaving en eventuele benodigde vergunningen zonder vertraging te kunnen bieden moet de gemeente Amsterdam optimaal voorbereid zijn. Zo kunnen Amsterdammers, culturele instellingen, evenementen, clubs of terrassen zo snel mogelijk aan de slag’’ aldus raadslid Marijn Bosman (D66).

Sociale leven voorzichtig open met sneltesten
Minister de Jonge heeft afgelopen week zijn teststrategie gepresenteerd. Hierin geeft de minister aan dat er vanaf april de mogelijkheid bestaat om dagelijks enkele honderdduizenden sneltestbewijzen beschikbaar te stellen. Hiermee kun je in kleine mate het sociale leven weer open gooien. De focus ligt daarbij nu vooral op het openen van evenementen, de culturele sector en sport. Raadslid Marianne Poot (VVD): ‘‘Met testbewijzen kun je op een veilige manier het sociale leven weer gedeeltelijk openen. Een testbewijs met een negatieve uitslag of een vaccinatiebewijs kan op een veilige wijze personen toegang geven tot meer sociale activiteiten.’’

Amsterdam hard geraakt
De Amsterdamse economie is extra hard getroffen vanwege het grote aantal culturele instellingen, evenementen, clubs en terrassen in de stad. De behoefte aan perspectief is groot. Daarbij missen veel Amsterdammers de culturele sector, evenementen, clubs en terrassen als fundamenteel onderdeel van hun sociale contacten, hun creativiteit en inspiratie. Raadslid Marijn Bosman: ‘‘Amsterdammers en hard getroffen sectoren snakken naar perspectief. Daarom vragen wij het stadsbestuur zich in te spannen om alle sectoren zo snel mogelijk verantwoord perspectief te bieden, en daarbij ook aandacht te geven aan de publiekstrekkers waar kleine groepen en/of anderhalve meter afstand soms lastig uitvoerbaar zijn, zoals de Amsterdamse culturele sector, evenementen, clubs en terrassen.’’

Goed voorbereid zijn op testbewijzen
Om adequaat aan de slag te gaan met het sneltestbewijs of de vaccinatie als toegang tot sociale evenementen moet de gemeente zich optimaal voorbereiden. Volgens Ingrid Thijssen, voorzitter werkgeversorganisatie, staat de testsamenleving vanuit de kant van de werkgevers volledig in de steigers.[1] D66 en de VVD vragen aanvullend alle voorbereiding te treffen waar de gemeente, GGD en de partners rondom de handhaving van vergunningen een rol hebben om, via de aangekondigde introductie van de testbewijzen de Amsterdamse culturele sector, evenementen, clubs en terrassen weer open te stellen.

[1] https://www.telegraaf.nl/financieel/761658756/minister-de-jonge-onthult-testplan-weinig-hoop-voor-horeca-en-winkels