dinsdag 22 december 2020

Amsterdam eert Van Mierlo met brug

Er komt een Hans van Mierlobrug in Amsterdam! Tien jaar na het overlijden van oud-voorman en oprichter van D66, Hans van Mierlo, heeft de Amsterdamse gemeenteraad besloten hem eervol te herinneren en te vereeuwigen in het Amsterdamse straatbeeld. ‘‘De beelden van Hans van Mierlo die over de Amsterdamse grachten liep en de kiezer rechtstreeks aansprak zijn iconisch en staan bij vele Nederlanders nog in hun geheugen gegrift,’’ aldus fractievoorzitter Reinier van Dantzig.

Politieke vernieuwer
In de jaren zestig richtte Van Mierlo in Amsterdam samen met een aantal anderen een nieuwe partij op. Hij wilde het politieke stelsel opschudden en maakte zich ernstige zorgen over de staat van de democratie. Hij viel op met zijn vernieuwende ideeën en politieke stijl. Wandelend over de Amsterdamse grachten sprak hij de kiezers rechtstreeks aan. Een campagnespotje dat nog altijd actueel is. Hij kwam direct met 7 zetels de Tweede Kamer binnen. Ongekend voor een nieuwkomer in die tijd!  Gedurende zijn loopbaan heeft hij verschillende functies vervuld, waaronder ministersposten. Uiteindelijk heeft hij zijn loopbaan eervol afgerond met een aanstelling als Minister van Staat. Reinier van Dantzig: ‘‘Van Mierlo heeft veel betekend voor Nederland en Amsterdam. Met charisma en elan heeft hij altijd gevochten voor een sterke democratie en een land waarin iedereen zich gehoord voelt.’’

In het straatbeeld vereeuwigd
Tien jaar geleden overleed Hans van Mierlo. De Amsterdamse gemeenteraad heeft nu een voorstel aangenomen waarin het stadsbestuur gevraagd wordt om op zoek te gaan naar een brug in Amsterdam met een duidelijke link met het leven van Hans van Mierlo en deze zijn naam te schenken. ‘‘Het is precies 10 jaar geleden dat Van Mierlo overleed. De herinnering aan een groots man die democratie dichter bij de Amsterdammers wilde brengen krijgt nu een plaats in het straatbeeld,’’ aldus Reinier van Dantzig.