donderdag 10 september 2020

Amsterdam: maximaal 24 uur wachten op testuitslag voor personeel in zorg en onderwijs

D66, SP, GroenLinks, PvdA en VVD Amsterdam verzoeken het college van B&W een dringend beroep te doen op de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland om alles in het werk te stellen om het mogelijk te maken om voor mensen die werken in de zorg en het onderwijs de periode van aanvraag tot uitslag van de test terug te brengen naar maximaal 24 uur.

‘’De wachttijd voor zorg- en onderwijspersoneel moet terug naar 24 uur. Alleen op die wijze kunnen we garanderen dat de zorg en het onderwijs goed blijven functioneren, zonder al te veel uitval en onnodig thuis zitten in afwachting van een testuitslag.’’, aldus de fractievoorzitter van D66 Reinier van Dantzig.

De gemeente Amsterdam heeft een hoge inwonersdichtheid en kent al enige tijd het hoogste aantal besmettingen van Nederland. Dit baart zorgen. Naast de veiligheid van de inwoners van Amsterdam kunnen mensen uit beroepen in de zorg en voor de klas zich nu geen extra wachttijd permitteren.

‘‘Als een onderwijzer nu gedwongen thuis moet zitten betekent dat dat een hele klas met kinderen niet naar school kan. Om lesuitval en achterstanden zoveel mogelijk te voorkomen, is een snelle testuitslag van groot belang.’’ Aldus David Schreuders (SP).

In juli deden zorgvakbond Nu’91, beroepsvereniging VenVN, en branchevereniging voor de ouderenzorg Actiz al een oproep om zorgpersoneel voorrang te geven bij testen om te voorkomen dat er meer zorgpersoneel onnodig thuis zit.[1] Tevens plaatsten Reinier van Dantzig en Rob Hofland (D66) al een noodkreet in het Parool om minister de Jonge op te roepen de testcapaciteiten op te schalen.[2]

In een brief aan de gemeenteraad maakt de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland bekend dat ze werken aan opschaling van de testcapaciteit. Dit blijkt nu niet genoeg te zijn. De gemeente Amsterdam heeft maar beperkte invloed op de testcapaciteit en is voor uitbreiding en opschaling afhankelijk van het Rijk en de Veiligheidsregio.

Bij de raadsvergadering aanstaande woensdag 9 september wordt het verzoek aan het college van B&W voorgedragen.

[1] Charlotte Huisman, Serena Frijters en Michiel van der Geest. ‘‘Zorgmedewerkers willen voorrang bij coronatests nu wachttijden oplopen’’, de Volkskrant, 24 juli 2020.

[2] Reinier van Dantzig en Rob Hofland. ‘‘Hugo de Jonge laat deze stad struikelen door gebrekkige testcapaciteit’’, het Parool, 1 september 2020.