woensdag 25 september 2013

Amsterdam negeert snel oplopende stadsschuld (5.5 miljard)

Het stadsbestuur van PvdA, VVD en GroenLinks gaat niets doen aan de snel oplopende stadsschuld (volgens planning 5,5 miljard in 2016). Dat blijkt uit de begroting van Amsterdam voor 2014 die vandaag door wethouder Hilhorst (PvdA) is gepresenteerd. De hoofdstad betaalt in 2014 125 miljoen euro rente over de schulden. Mocht de rente in de toekomst oplopen, dan riskeert het stadsbestuur dat opnieuw hard bezuinigd moet worden, zonder dat de Amsterdammer er iets voor terugkrijgt. D66 Amsterdam heeft eerder voorgesteld dat de stad meevallers gaat aanwenden voor het beperken van de schuld.

D66-fractievoorzitter Jan Paternotte: “Amsterdam heeft de stadsschuld de laatste jaren bewust hard laten oplopen, maar geen plan om in de toekomst de schuld te gaan beperken. Dat is een fors risico voor de stad.”

Reden dat de gemeente nu niets kan doen aan de stadsschuld is het feit dat Amsterdam de kosten niet onder controle krijgt. Vanaf 2014 zou de stad tot 2016 25 miljoen euro moeten besparen op onder meer de huisvesting van de gemeente en kosten voor de openbare ruimte. Vandaag werd bekend dat de stad die bezuinigingen tot 2017 deels moet uitstellen. Om dit op te vangen heeft de stad eenmalig 21 miljoen euro moeten uitgeven. Ook loopt het inkrimpen van het ambtelijk apparaat traag: het komende jaar gaat Amsterdam werken met 1% minder ambtenaren, terwijl het doel is om met 20% te krimpen.

Paternotte: “Amsterdam heeft nu 21 miljoen euro nodig om vertraagde bezuinigingen op te vangen. Middelen die de stad anders in had kunnen zetten om te investeren in onderwijs, aanpak van de jeugdwerkloosheid (20%) of het terugdringen van de stadsschuld.”