maandag 24 juni 2019

Amsterdamse excuses slavernij aanstaande

Er komen excuses voor de Amsterdamse rol in de slavernij. Samen met de partijen DENK, GroenLinks, BIJ1, ChristenUnie, PvdA, en SP, dient D66 een voorstel in dat ertoe moet leiden dat Amsterdam tijdens de Keti Koti viering in 2020 formeel excuses aanbiedt. D66-raadslid Dehlia Timman: “Ik ben verheugd dat we zover zijn gekomen dat we in 2020 als stad Amsterdam excuses kunnen aanbieden. We gaan nu onderzoek laten doen naar de precieze rol van Amsterdam in de slavernij, zodat daar passende excuses voor kunnen komen.”

Onderzoek en verbinding
Er komt een wetenschappelijk onderzoek naar de exacte rol van de stad Amsterdam in de slavernijgeschiedenis. Daarnaast zal gekeken worden naar de aard en strekking van de excuses van de stad. Dehlia Timman hoopt dat dit bijdraagt aan de verbinding tussen Amsterdam en haar bewoners. Timman: “Voor een grote groep Amsterdammers blijft het slavernijverleden van de stad waar zij in wonen ongelooflijk pijnlijk. Ik hoop dat de aanstaande excuses aan deze pijn tegemoetkomen.”

Andere steden
Een aantal andere landen en steden gingen Amsterdam al voor in het aanbieden van excuses voor het slavernijmuseum zoals Liverpool, Londen, Ghana en vorig jaar Charleston. Dehlia Timman: “Ook al is de slavernij al lang afgeschaft, toch blijven de sporen vandaag de dag nog zichtbaar. Fysieke en emotionele sporen van een voor veel mensen vreselijke tijd. Excuses dragen hopelijk bij aan het overbruggen van de kloof van langgekoesterde gevoelens van haat en wrok.”