maandag 19 november 2018

Baas over eigen blaas

In Amsterdam is een groot tekort aan openbare toiletten, waardoor veel mensen met hoge nood in de knel komen. Met maar 1 openbaar toilet per 10.000 Amsterdammers (80 toiletten in totaal), blijft de stad flink achter op de centra van Parijs en Londen met 1 toilet per 5500 inwoners (400 toiletten). Met het initatiefvoorstel ‘Baas over eigen Blaas’ verzoekt D66-duoraadslid Ilana Rooderkerk daarom het stadsbestuur om voor meer toiletvoorzieningen te zorgen. “Amsterdam loopt enorm achter als het gaat om openbare toiletten en daar hebben niet alleen vrouwen last van. Voor een grote groep mensen, denk aan buikpatiënten, kinderen of ouderen, is het belangrijk dat er veel meer toiletten komen. Daarmee zorgen we voor een toegankelijke stad voor ieder individu.”

Hoge nood
Het aantal openbare toiletvoorzieningen is belangrijk omdat het voor bepaalde groepen Amsterdammers van doorslaggevende invloed is op de vraag of ze naar buiten kunnen gaan. De Maag Lever Darm Stichting stelt dat de helft van de twee miljoen buikpatiënten in Nederland bij aandrang binnen een tot vijf minuten een toilet nodig heeft. Slechts één op de zes buikpatiënten vindt echter binnen vijf minuten een toilet en vier op de tien buikpatiënten wordt de toiletgang in winkels, horeca of supermarkten weleens geweigerd. Ook 65plussers en kinderen hebben vaker en/of dringender een toilet nodig dan andere mensen. Voor al deze groepen zou Amsterdam met meer openbare of opengestelde toiletten een gastvrijere hoofdstad kunnen zijn. Rooderkerk: “Het kan niet zo zijn dat mensen binnen blijven omdat zij in de stad niet naar de wc kunnen. Dit moet beter.”

Oplossingen
De oplossing voor het tekort kan op verschillende plekken worden gezocht. Bijvoorbeeld door toiletten in gemeentelijke gebouwen open te stellen voor bezoekers en dit duidelijk met een sticker aan te geven. Ook kunnen horeca en winkels gestimuleerd worden om hun wc open te stellen en de plaskrullen vervangen worden door wc’s waar iedereen naartoe kan. Haal de tijdelijke Dixie’s uit parken en plaats er vaste, schone voorzieningen. Als al deze toiletten vervolgens beter zichtbaar worden gemaakt via de HogeNood-app, dan zijn de wc’s ook nog eens goed en makkelijk vindbaar. Rooderkerk: “De discussie om meer openbare
toiletten speelt al veel te lang. Daarom is het tijd dat het nu gewoon een keer goed geregeld wordt.”

Achterstand
In andere steden kunnen mensen een stuk gemakkelijker even naar de wc. Zo is er in Melbourne, Sydney en Toyama (Japan) al een toiletnorm: elke 200 tot 500 meter een toilet. In Duitsland hebben ruim 300 gemeenten zich aangesloten bij het Nette Toilette initiatief. Amsterdam loopt sterk achter met maar 80 openbare toiletten, waarvan er slechts 10 vaste en 20 seizoensgebonden voorzieningen geschikt zijn voor mannen én vrouwen. Slechts 3 toiletten zijn ook toegankelijk voor rolstoelen of mindervaliden. Er is dus een behoorlijke achterstand in te lopen. Rooderkerk: “In veel landen om ons heen hebben ze het allemaal beter georganiseerd. Dat moeten wij ook kunnen.”