woensdag 7 februari 2018

Beloon ondernemers met rookvrije terrassen

Stoppen met roken blijft lastig, en al helemaal als het terras waar je zit blauw staat. D66 wil daarom ondernemers met een rookvrij terras gaan belonen voor het ontmoedigen van roken. Bijvoorbeeld door een aanzienlijke korting te geven op de vergoeding die zij voor hun terras moeten betalen D66-raadslid en woordvoerder zorg en economie Meltem Kaya pleit hiervoor in de commissie Zorg en Sport: “We willen niemand wat verbieden. Maar als ex-roker weet ik als geen ander hoe ontzettend verslavend roken is. Iedere verleiding is er een teveel. En met nog maar zo’n 27 procent van de volwassenen die rookt, is het eerder dat de vrijheid van de niet- roker op het terras wordt ingeperkt dan andersom. Een stimuleringsmaatregel is dus meer dan welkom  ”

Schone terrassen

De behoefte aan rookvrije terrassen groeit. D66 wil horecaondernemers die hun terras rookvrij maken daarom tegemoet komen. Kaya: “Als sociaalliberaal sta ik pal voor dat mensen zelf hun eigen keuzes kunnen maken. Maar, de vraag is in hoeverre er vrije wil is bij het roken. Het is immers een verslaving die wordt aangewakkerd door tabaksfabrikanten. De mee-roker op een terras heeft nu helemaal geen eigen keuze. Wij willen de ondernemers met een rookvrij terras daarom belonen”

Rookvrije lunch

De gemeente Amsterdam zet komende jaren al  flinke stappen in het kader van tabaksontmoedigingsbeleid door roken te verbieden op schoolpleinen, sportclubs en in speeltuinen en zwembaden. Daarom is dit het juiste moment om door te pakken. Kaya: “We moeten nu flinke stappen zetten om roken bij kinderen te voorkomen en volwassen te helpen met stoppen met roken. Het doet de gezondheid van Amsterdammers veel kwaad.” Uit ervaring kan Kaya zeggen dat het helpt. “Een rookvrij terras scheelt enorm om ervoor te zorgen dat mensen niet in de verleiding komen. Daarnaast gun ik elke Amsterdammer een rookvrije lunch, want niemand eet zijn kroket graag met een hap Gauloises.”