woensdag 30 september 2015

Benut parkeerplekken beter

Honderden parkeerplaatsen van bedrijven of bewoners in Amsterdam staan dagelijks leeg. D66 wil dat deze private parkeerlekken beter benut worden. D66-raadslid Jan-Bert Vroege: “Zonder grote investeringen in nieuwe parkeergarages kunnen er veel meer auto’s parkeren op bestaande plekken. Zo houden we ook meer ruimte over voor voetgangers en fietsers”. De wethouder Verkeer komt op verzoek van D66 voor het einde van het jaar met een plan om die private parkeerplaatsen beter te benutten.

Zoeken via apps

Sommige Amsterdammers die met de auto naar hun werk gaan laten een lege parkeerplek achter onder hun appartementencomplex. Inpandige parkeerplekken bij kantoren en bedrijven zijn juist ’s vaak avonds en ’s nachts niet bezet. Ook hotels beschikken vaak over eigen parkeervoorzieningen die niet continu bezet zijn.  Van deze plekken kan vaker en beter gebruik worden gemaakt bepleit D66. “Via apps zoals MobyPark en ParkU kan je al een lege parkeerplek zoeken. Laten we deze private parkeerplekken daaraan toevoegen”, zegt raadslid Jan-Bert Vroege.

Eigen parkeerplek duur

Ook dalen de kosten van inpandige parkeerplekken door deze te delen. Vroege: “Alle grote panden en appartementencomplexen die de laatste acht jaar gebouwd zijn in Amsterdam, hebben inpandige garages. Zoals in IJburg en het Oostelijk Havengebied. Maar dit blijft voor veel mensen een financieel struikelblok. Het is gewoon duur, zo’n collectieve garage onder een appartementencomplex. Door het rendement te verbeteren, stimuleren we het bouwen van deze garages en hoeven dat als gemeente dat niet meer zelf te doen,” zegt Vroege.

Parkeerplekken delen

Na eerder al gepleit te hebben om van parkeergarages op de ZuidAs in het weekend een P+R te maken, maakt D66 zich nu opnieuw hard voor een beter gebruik van bestaande parkeerplaatsen. “Ik ben blij dat het stadsbestuur inzichtelijk gaat maken hoeveel private parkeerplaatsen we in de stad hebben, en hoeveel parkeerplaatsen we op straat kunnen vrijspelen als we hiervan beter gebruik maken”, aldus Vroege.