woensdag 20 november 2019

Opinie | Bied markten de ruimte om zich te vernieuwen

De markt vervult een belangrijke rol in de Amsterdams buurteconomie: het is de plek voor de dagelijkse boodschappen, voor lokaal ondernemerschap en een ontmoetingsplek. Maar consumentengedrag verandert. In plaats van op de markt – waar vroeger je gulden een daalder waard was-, kopen consumenten nu steeds vaker bij Lidl, Action of online. Markten in Amsterdam hebben het lastig en de aangekondigde sluiting van de Bos en Lommermarkt in West is een teken aan de wand. D66 Amsterdam roept daarom op: maak het de marktondernemer makkelijker.

Vanuit je luie stoel online je boodschappen doen of eropuit gaan zodat je zelf je groenten en fruit kan kopen. Voor veel jonge Amsterdammers is de keuze snel gemaakt, die blijven plakken achter hun scherm en wachten tot de bel gaat. De Amsterdamse markt heeft het er moeilijk mee, maar is nog lang niet verslagen. Verschillende markten in onze stad worden nog druk bezocht. Bezoekers aan de markt komen niet alleen voor de verse vis, groente, Mediterrane delicatessen of hippe kleding, maar ook voor de beleving die de ruim 1900 Amsterdamse marktondernemers dagelijks op de markt brengen. Om die unieke beleving van een bezoek aan de Amsterdamse markt te behouden, moeten de regels worden versoepeld. Er moet ruimte zijn voor experimenten en innovatie.

Marktondernemers zijn aan een hoop regels gebonden. Neem bijvoorbeeld de familie die al meer dan 90 jaar een kraam op de markt heeft. De vijfde generatie staat al klaar om de zaak over te nemen. Maar, omdat tijdens laatste controles de marktondernemer niet zelf achter de kraam stond, werd de vergunning geschorst. Er is een vervangingsregeling, maar die mag van ons wel iets soepeler. Zes dagen per week op de markt staan, is moeilijk te combineren met bijvoorbeeld inkoop, administratie en zorgen voor nieuwe producten.

Of neem de marktondernemer die verzekerd was van een standplaats. Nu staat een jonge ondernemer jarenlang op de wachtlijst en moet hij maar afwachten of er voor hem die dag een vrije plek zal zijn. Laten we daarom kijken of wij voor de plaatsen op markten waar minder mensen komen, goedkoper kunnen aanbieden dan daar waar het storm loopt. Een winkelruimte op het Buikslotermeerplein is toch ook goedkoper dan in de Kalverstraat? Het is dus hoog tijd om de regelgeving voor de Amsterdamse markten onder de loep te nemen.

Terug naar de helaas onvermijdelijke sluiting van de Bos en Lommermarkt in West. Daar zijn een paar goede ondernemers nu de dupe van een slecht lopende markt. Het is goed om te zien dat stadsdeel West zich inspant om de betrokken ondernemers goed te begeleiden. Wat ons betreft, is er een simpele oplossing: geef deze ondernemers een nieuwe kans op de Albert Cuyp of een andere Amsterdamse markt. Ervaren ondernemers met een eigentijds concept verdienen die kans. Er zijn vast regels voor, maar wat ons betreft geven wij hier alvast de ruimte, die ruimte is nodig, nu al en in de toekomst zeker.

Gelukkig zijn bezoekers nog vaak wel tevreden over het aanbod en de sfeer op de markt. De twintig duizend bezoekers die de Albert Cuyp dagelijks bezoeken, geven de beroemdste markt van Nederland een ruime voldoende zo blijkt uit de Marktmonitor van de gemeente Amsterdam. Daar tegenover staat de aanstaande -helaas noodzakelijke- sluiting van de Bos en Lommermarkt in West. De ontwikkeling van deze markt moet ons wakker schudden.

De komende maanden werkt de gemeente aan de uitwerking van de vastgestelde Marktvisie 2018-2026. Laten wij kijken hoe wij met minder regeldruk het weer aantrekkelijk kunnen maken voor de marktondernemers, buurtbewoners en bezoekers van de markt. Goed naar hen luisteren, zal leiden tot regels voor een ordentelijke markt, maar ook voor genoeg ruimte voor een bruisende en vernieuwende markt. Daar plukken ondernemers, buurtbewoners en bezoekers allemaal de vruchten van!

Erik Schmit, stadsdeelcommissielid D66 Zuid en Hülya Kat, Raadslid D66 Amsterdam