woensdag 16 oktober 2019

Birò gaat van de stoep af

Het is gedaan met het overal gaan en staan van elektrische vierwielers als de Birò. Voortaan moeten de karretjes net als alle andere voertuigen gewoon een kentekenplaat dragen, op een reguliere parkeerplaats parkeren en parkeergeld betalen. D66-raadslid Jan-Bert Vroege is blij dat het stadsbestuur eindelijk maatregelen neemt. Vroege: ‘’Dit soort exotische voertuigen hadden een soort vrijbrief om zich te bewegen op stoep, fietspad en rijbaan. Dat is nu voorbij. De stoepen worden weer voor de voetganger. Het Amsterdamse verkeer wordt er veiliger en eerlijker door.’’

Niet te handhaven
Voor D66 was de ongrijpbaarheid van de Birò al langer een doorn in het oog. Vroege: ‘’Doordat de Birò’s geen kenteken hoeven te hebben, kunnen ze niet beboet worden. Dit terwijl ze voor veel overlast zorgen bij Amsterdammers.’’ De ruimte is op veel plekken schaars en de stoepen worden steeds minder begaanbaar voor mensen die slecht ter been zijn of ouders met een kinderwagen. Daarom is het onwenselijk dat iedereen  op de stoep van een drukke winkelstraat z’n vierwieler parkeert. Nu de Birò’s een brommerkentekenplaat moeten hebben, kan er gehandhaafd worden en kunnen de overlast en de gevaarlijke situaties afnemen.

Amsterdamse verkeersveiligheid
D66 moedigt het gebruik van duurzame vervoersmiddelen zoals de elektrische Birò of de bezorgbakfiets aan, maar vindt het wel belangrijk dat er veilig in gereden kan worden en dat er duidelijke regels zijn die voor iedereen gelden. Vroege: ‘’De Birò past bij de duurzame stad die wij als Amsterdam willen zijn en daarom is het goed dat er nu een plek voor wordt gemaakt. Op die manier kan iedereen er zonder overlast te veroorzaken in rondrijden en mee parkeren.’’