dinsdag 30 oktober 2018

D66: pak bouwvakkerstekort aan samen met opleidingen

Voor studiepunten klussen aan je eigen huis. Als het aan D66 ligt kunnen bouwvakkers in spé binnenkort vakken halen door hun eigen huis te bouwen. D66-raadslid Alexander Hammelburg: “Er is echt een schreeuwend tekort aan bouwvakkers. Amsterdam heeft er dus een direct belang bij jongeren te stimuleren een bouwopleiding te doen. Door bouwvakkers in opleiding – als onderdeel van hun studie –  woningen te laten bouwen waar ze gedurende hun studie ook nog in kunnen blijven wonen, helpen we dit tekort te doorbreken.’’

Bouwsector
Het idee wordt door het stadsbestuur uitgewerkt in samenhang met andere maatregelen bedoeld om vakmensen aan Amsterdam te binden. Hammelburg: ‘’Onze bedoeling is dat jongeren onder begeleiding en op laagdrempelige wijze modulaire woningen leren bouwen waar zij zelf in kunnen wonen. Wat ons betreft doen we dat in nauwe samenwerking met de bouwopleidingen, vastgoedeigenaren en bouwbedrijven in de regio Amsterdam.’’

Tekort
Bouwbedrijven luidden eerder dit jaar de noodklok vanwege het tekort aan bouwvakkers en de gebrekkige aanwas van jongeren in de bouw. D66-raadslid Alexander Hammelburg: “We moeten met creatieve ideeën komen om jongeren over te halen voor de bouw te kiezen. Bij je opleiding een kluswoning krijgen, waar je ook nog in kan wonen, is natuurlijk interessant en trekt misschien jongeren over de streep. Zo bouwen deze jongeren aan hun toekomst. ”