woensdag 3 juli 2019

Composteren kun je leren

Wie had ooit gedacht dat krioelende wormen in een ‘wormenhotel’ zo populair zouden worden dat de gemeente de aanvraag moet stoppen? Wormenhotels in Amsterdam zijn zo populair dat de gemeente de vraag niet aan kan en dat is zonde van het initiatief, vindt D66-raadslid Ilana Rooderkerk: “Deze educatieve initiatieven gaan nu ten onder aan hun eigen succes, terwijl veel bewoners hiermee aan de slag willen gaan.”

GFT-afval erin, compost eruit
Bij wormenhotels worden appelklokhuizen, sinaasappelschillen en ander groente-, fruit- en tuinafval verwerkt tot compost. Vervolgens kan deze compost gebruikt worden om de grond te voeden en de biodiversiteit te verbeteren. D66-raadslid Rooderkerk: “Eerst eet je het fruit, daarna stop je de restjes in een wormenhotel om vervolgens je eigen tomatenplant te voeden met de verwerkte compost; groener kan niet.”

Wachtrij
De wachtrij om een nieuw wormenhotel te laten plaatsen is zo lang dat de gemeente deze heeft stopgezet. Daarom stelt D66 vragen aan het stadsbestuur. D66 wil weten waarom er 100 wormenhotels in de wachtrij staan en waarom er geen nieuwe aanvragen ingediend kunnen worden. Daarnaast wil D66 dat de verwerkte compost door de buurt gebruikt kan worden.