vrijdag 7 juni 2019

Cultuurtarief hotels nodig tegen verschraling nachtcultuur

Er ligt verschraling van Amsterdamse nachtcultuur op de loer. Hoe komt dat? Hotelkamers in Amsterdam zijn de duurste van Europa en blijven stijgen en bands zonder platenmaatschappijen en sponsordeals kunnen die prijzen steeds vaker niet betalen. Nu al zitten programmeurs met de hotelprijzen in hun maag, en vragen artiesten om meer fee als er geen overnachting in zit. Raadslid Marijn Bosman: “Amsterdam heeft een ontzettend divers aanbod van nachtcultuur. We moeten oppassen dat de prijsstijgingen van hotelkamers niet ertoe leiden dat alleen gevestigde namen nog kunnen optreden in Amsterdam. Ik wil daarom dat het stadsbestuur in gesprek gaat met de hotelbranche om een cultuurtarief af te spreken.”

Cultuurtarief
Het doel van het cultuurtarief is het voorkomen dat programmeurs van poppodia alleen nog maar gaan voor de veilige keuze. Juist door ruimte te blijven bieden aan talentvolle, maar misschien onbekende, bandjes blijft het aanbod breed en dynamisch. Bosman: “Het aanbod van bandjes en nachtcultuur is van wereldniveau in Amsterdam. Het een verlies zou zijn voor Amsterdam en de Amsterdamse (nacht)cultuur als er een verschraling optreedt in het aanbod van bijvoorbeeld bands in kleine zalen omdat er voornamelijk nog commerciële blockbusters in de stad kunnen optreden.”

Dure hotelkamers
Voor een hotelkamer in Amsterdam betaal je gemiddeld 192 euro. De prijzen voor hotelkamers in de buurt van poppodia zoals Melkweg, Paradiso en Bitterzoet liggen zeer waarschijnlijk nog een stuk hoger. Een hotel buiten de stad is goedkoper, maar vervoer van en naar het centrum is natuurlijk weer prijzig. Bosman: “In de afgelopen twee jaar zijn hotelkamerprijzen met een kwart gestegen, ticketprijzen niet. Dit kan niet goed blijven gaan en we moeten met een oplossing komen voordat artiesten Amsterdam overslaan omdat het hier te duur is.”