donderdag 8 maart 2018

D66: Amsterdam weg bij ING om exorbitant beloningsbeleid

Als ING haar beloningsbeleid voor de top niet gaat matigen, moet Amsterdam een andere huisbank zoeken. Dat is de insteek van de schriftelijke vragen die D66 gemeenteraadslid Paul Guldemond vandaag aan het college stelt. Eerder vandaag kwam het bericht dat de ING hun topman maar liefst 50% meer salaris gaat betalen, ruim 3 miljoen euro per jaar. De werknemers gaan er maar 1.7% op vooruit. Paul Guldemond: “Het maatschappelijk kompas van ING is stuk. De gemeente Amsterdam mag van al haar partners verwachten dat zij zich sociaal en bewust op stellen. Dat doet ING nu niet.”

Niet geleerd van bankencrisis
Wat D66 betreft laat ING met dit beloningsbeleid onvoldoende zien dat zij heeft geleerd van de bankencrisis. Ook lijkt ING weinig gevoelig voor de maatschappelijke waarden van deze tijd. Guldemond: “Een kernwaarde van D66 is: ‘Beloon prestatie, verdeel de welvaart’. Dit beloningsbeleid past daar in het geheel niet bij.” Wat D66 betreft moet Amsterdam daarom op zoek naar een bank die qua beloningsbeleid beter aansluit bij wat tegenwoordig maatschappelijk verantwoord is.

Vragen
Guldemond wil daarom van het college weten hoe snel Amsterdam afscheid zou kunnen nemen van ING als huisbank. Eerder dit jaar schreef het college aan de raad dat er een aanbestedingsprocedure moet worden gestart om van huisbank te veranderen. D66 wil die aanbestedingsprocedure gebruiken om ING op andere gedachten te brengen. “Als redelijk grote klant van ING, kunnen we een duidelijk signaal afgeven als we overstappen naar een andere bank. Wat mij betreft doen we dat samen met andere overheden om het signaal nog sterker te maken”, stelt Guldemond.

Op initiatief van Johnas van Lammeren (PvdD) wilde de raad al zoeken naar een bank die maatschappelijk verantwoord belegt. Wat Guldemond betreft wordt in de aanbesteding ook het beloningsbeleid als criterium meegenomen.