donderdag 9 februari 2017

Amsterdamse gemeenteaccountant ook voor de regio

Gemeenten moeten hun financiën goed op orde hebben. Onderdeel van die verantwoordelijkheid is dat een onafhankelijke accountant de jaarrekening controleert. Grote accountants zoals PwC en Deloitte nemen echter massaal afscheid van hun klanten, omdat de financiën van kleine gemeente niet ‘interessant’ genoeg zijn. Dat blijkt uit een enquête van het Financieel Dagblad. Een zorgelijke ontwikkeling, aldus D66-raadslid Paul Guldemond. Amsterdam is gelukkig groot genoeg voor een eigen accountant: de ACAM. D66 heeft gevraagd aan het college of de ACAM ook bij andere gemeenten de jaarrekeningen kan controleren.

Guldemond: “Gemeenten die geen accountantsverklaring kunnen krijgen, hebben echt een groot probleem. Dus als wij zo een helpende hand kunnen bieden, moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen. En wellicht helpt het Amsterdam ook, doordat de ACAM haar expertise kan vergroten als zij meerdere gemeenten bedient.”

Amsterdam als kartrekker

Gemeenten die de jaarrekening niet op tijd laten controleren, riskeren een fikse boete van het rijk. Bovendien weten de bewoners van zo’n gemeente niet of het belastinggeld wel rechtmatig is besteed. Guldemond: “Een gecontroleerde jaarrekening is voor iedere gemeente cruciaal. Als sommige gemeenten nu in de problemen komen en wij hebben een goede gemeentelijke accountant, laat dit Amsterdamse bedrijf dan ook andere gemeenten helpen.” Guldemond verwijst in zijn vragen aan het college naar de Amsterdamse Rekenkamer en Ombudsman, die ook een aantal gemeenten in de regio bedienen.

Sterkere gemeenteaccountant

Guldemond: “De ACAM voert nu alleen controles uit bij de gemeente Amsterdam. Als ze dat bij meerdere gemeenten gaat doen, zal de kwaliteit van ACAM verder toenemen: er ontstaat dan meer ‘massa’ om kennis en expertise op te bouwen. Daar profiteren Amsterdammers dan uiteindelijk ook van. Laten we dus andere gemeenten uit de brand helpen.”