woensdag 8 mei 2019

D66: Baas over eigen blaas

Er komen veel meer openbare toiletten in Amsterdam. De gemeenteraad van Amsterdam heeft  unaniem ingestemd met het initiatiefvoorstel van D66-raadslid Ilana Rooderkerk, dat ervoor zorgt dat er veel meer openbare toiletten beschikbaar komen. Rooderkerk: “Amsterdam loopt enorm achter als het gaat om openbare toiletten en daar hebben niet alleen vrouwen last van. Voor een grote groep mensen, denk aan buikpatiënten, kinderen of ouderen, is het belangrijk dat er veel meer toiletten komen. Ik ben enorm blij dat het voorstel nu is aangenomen!”

Hoge nood
Het aantal openbare toiletvoorzieningen is belangrijk omdat het voor bepaalde groepen Amsterdammers van doorslaggevende invloed is op de vraag of ze naar buiten kunnen gaan. De Maag Lever Darm Stichting stelt dat er twee miljoen buikpatiënten in Nederland zijn, waarvan 1 op de 4 buik patiënten regelmatig thuisblijft uit angst om geen toilet te vinden. Ook 65plussers en kinderen hebben vaker en/of dringender een toilet nodig dan andere mensen. Voor al deze groepen zou Amsterdam met meer openbare of opengestelde toiletten een gastvrijere hoofdstad kunnen zijn. Rooderkerk: “Het kan niet zo zijn dat mensen binnen blijven omdat zij in de stad niet naar de wc kunnen. Dit moet beter.”

Om de 500 meter een toilet
Door het aannemen van het voorstel komt er een toiletnorm van om de 500 meter een toilet in de binnenstad en drukke plekken in de stad. Daarnaast worden toiletten in gemeentelijke gebouwen, bij de politie en brandweer opengesteld voor bezoekers en duidelijk met een sticker aangegeven. Ook worden horeca en winkels gestimuleerd om hun wc open te stellen en de plaskrullen vervangen door wc’s waar iedereen naartoe kan. Haal de tijdelijke Dixie’s uit parken en plaats er vaste, schone voorzieningen. Als al deze toiletten vervolgens beter zichtbaar worden gemaakt via de HogeNood-app, dan zijn de wc’s ook nog eens goed en makkelijk vindbaar. Rooderkerk: “De strijd om meer openbare toiletten speelt al heel lang, tot ieders frustratie. Ik ben daarom blij dat we nu een slag slaan, zodat iedereen met gemak zijn behoefte kan doen.”

Achterstand
In andere steden kunnen mensen een stuk gemakkelijker even naar de wc. Zo is er in Melbourne, Sydney en Toyama (Japan) al een toiletnorm: elke 200 tot 500 meter een toilet. In Duitsland hebben ruim 300 gemeenten zich aangesloten bij het Nette Toilette initiatief. Amsterdam loopt sterk achter met maar 80 openbare toiletten, waarvan er slechts 10 vaste en 20 seizoensgebonden voorzieningen geschikt zijn voor mannen én vrouwen. Slechts 3 toiletten zijn ook toegankelijk voor rolstoelen of mindervaliden. Er is dus een behoorlijke achterstand in te lopen. Rooderkerk: “In veel landen om ons heen hebben ze het allemaal beter georganiseerd. Ik ben blij dat Amsterdam vanaf nu de achterstand in gaat lopen.”

Buitenland
In Amsterdam is een groot tekort aan openbare toiletten, waardoor veel mensen met hoge nood in de knel komen. Met maar 1 openbaar toilet per 10.000 Amsterdammers (80 toiletten in totaal), blijft de stad flink achter op de centra van Parijs en Londen met 1 toilet per 5500 inwoners (400 toiletten). Met het initiatiefvoorstel ‘Baas over eigen Blaas’ van D66, GroenLinks, SP, PvdA, VVD en BIJ1 verzoekt de raad daarom unaniem het stadsbestuur om voor meer toiletvoorzieningen te zorgen.