donderdag 13 december 2018

D66: Bouwrecord met nare bijsmaak voor middeninkomens

De gemeente haalt dit jaar een bouwrecord qua in aanbouw genomen woningen, maar het aantal middenhuurwoningen blijft sterk achter. D66-raadslid Alexander Hammelburg: ‘’Maar liefst 8639 nieuwe huizen in een jaar tijd is ongelooflijk goed nieuws, maar de middeninkomens komen er bekaaid van af. Het leeuwendeel van deze woningen is onbereikbaar voor mensen met een middeninkomen.” Dertien procent van de totale in aanbouw genomen woningen is een middenhuurwoning. Hammelburg: ‘’De opdracht voor dit stadsbestuur is dus duidelijk: de komende jaren moet de wethouder veel harder aan middenhuur trekken.’’ D66 heeft het college om opheldering gevraagd.

Harde afspraken
D66 wil graag dat middeninkomens kunnen delen in de bouwvreugde. Hammelburg: ‘’Belangrijk lichtpuntje is dat dit nieuwe stadsbestuur harde afspraken heeft gemaakt om de positie van middeninkomens fors te verbeteren.’’ Zo gaat Amsterdam ongeveer 1.700 middenhuurwoningen per jaar bouwen en willen we zo’n 1.300 sociale huurwoningen per jaar aan middeninkomens verhuren. Dat brengt het totaal op bijna 3.000 middenhuurwoningen per jaar. Hammelburg: ‘’Wat D66 betreft gaan we alles op alles zetten deze ambitie te realiseren.’’

Aan de slag
D66 wil graag van het stadsbestuur horen hoe de inhaalslag voor middeninkomens eruit gaat zien en waar de obstakels liggen. Hammelburg: ‘’We hebben voor elkaar gekregen dat Amsterdam een streefcijfer middenhuur per buurt hanteert, dat we gaan bouwen èn dat we sociale huurwoningen gaan verhuren aan middeninkomens. De plannen liggen er, nu vol aan de slag!’’