donderdag 16 september 2021

Breng menselijke maat in boetebeleid vakantieverhuur

De menselijke maat moet terugkeren in het woonfraudebeleid op toeristische verhuur. Er zal naar aanleiding van een aangenomen voorstel van D66 betere voorlichting komen op de verhuurregels. Raadslid Ilana Rooderkerk: ‘‘Er staan hoge boetes op fraude met toeristische verhuur om sjoemelende commerciële exploitatie van woningen op airbnb tegen te gaan. Het is echter niet de bedoeling dat als een Amsterdammer een klein foutje maakt uit onwetendheid er meteen een hoge boete aan zijn broek hangt. Hierin moet maatwerk gerealiseerd worden om schrijnende gevallen te voorkomen.’’

Betere voorlichting en communicatie
De gemeente gaat dankzij een voorstel van D66 de regels omtrent vakantieverhuur beter communiceren en kenbaar maken. De D66-fractie heeft signalen ontvangen dat huurders of huiseigenaren, doordat zij de regels niet precies weten of door onmacht, onbedoeld een kleine overtreding begaan. Dit kan een hoge boete van duizenden euro’s tot gevolg hebben. De gemeente is de enige partij die alle geregistreerde verhuurders kan bereiken, ongeacht op welk platform ze hun huis aanbieden. Raadslid Ilana Rooderkerk: ‘‘De gemeente moet geregistreerde verhuurders beter inlichten over de regelgeving en de nieuwe boetebedragen.’’

De menselijke maat terugbrengen
Het is een goede zaak dat we elke vorm van woonfraude proberen op te sporen en misbruik te bestraffen. Dat ontslaat de gemeente echter niet van de plicht om na te gaan of de opgelegde boete en/of straf in overeenstemming is met de ernst van het vergrijp. De gemeente legde in 2019 voor in totaal zo’n 500 woonfraude boetes op en gezien dit kleine aantal moet maatwerk per incident goed mogelijk zijn. Raadslid Ilana Rooderkerk: ‘‘De menselijke maat moet leidend zijn en per incident moet er gekeken worden of de straf en of boete naar verhouding is. We zijn dan ook blij dat het stadsbestuur zal gaan kijken naar individuele zaken waarbij de boete meer gematigd wordt naar gelang de zwaarte van de overtreding.’’