donderdag 26 augustus 2021

D66: dit jaar nog perspectief voor de evenementensector

D66 Amsterdam wil dat er dit jaar nog perspectief komt voor de evenementensector. Daarom steunt D66 Amsterdam Unmute Us. Raadslid Ilana Rooderkerk sprak de menigte toe tijdens de protestactie: ‘‘De festivalsector loopt op haar laatste benen en het talent verlaat de sector. Onze festivalcultuur wordt bedreigd en veel Amsterdammers hebben behoefte aan perspectief. Daarom moeten festivals snel weer veilig mogelijk zijn!’’

Perspectief voor evenementensector
De evenementensector ligt al anderhalf jaar stil. Daardoor verdwijnt talent en kennis uit de sector en gaan werknemers op zoek naar ander werk. De evenementensector bestond voor corona uit 100.000 banen.[1] Rooderkerk tijdens de protesten van Unmute Us: ‘‘Voor al die organisatoren, beveiligers, technici, dj’s en andere creatieve harde werkers is dit een ramp. We moeten de sector de kans geven er dit jaar nog iets van te maken. Als het niet binnen kan, dan buiten, want een festival in de buitenlucht heeft de beste ventilatie die er bestaat!’’

Perspectief voor bezoekers
Amsterdammers, jong en oud, missen het om op een evenement te staan en zitten al veel te lang alleen op hun (werk)kamer opgesloten. Voor de eens zo trouwe festival bezoekers is perspectief nodig. Rooderkerk ‘‘Veel Amsterdammers hebben een zware tijd achter de rug, met niet meer dan eat, sleep, zoom, repeat. Festivals zijn voor veel Amsterdammers, waaronder jongeren en studenten, een belangrijke uitlaatklep en voorzien in een sociale behoefte. We snakken allemaal naar perspectief.’’

Perspectief voor festivalcultuur
Festivals zijn daarnaast een belangrijk onderdeel van het Nederlands cultureel landschap. Ze vormen een vitaal onderdeel van een levendige cultuur waar mensen van vele verschillende achtergronden zich thuis voelen. Deze unieke cultuur staat nu onder hoge druk. Rooderkerk: ‘‘De festivalsector zou niet met afgunst hoeven kijken hoe er in stadions en de formule 1 wel hossende massa’s worden toegestaan. Festivals zijn onderdeel van onze cultuur en moeten daarom snel weer veilig mogelijk zijn.’’

[1] Catastrofe in eventbranche: 3,5 miljard omzet verdampt, 48000 werkplekken verdwijnen – EventBranche.nl