woensdag 15 april 2015

D66 en GroenLinks willen schoolpleinen groener maken

Kinderen komen steeds minder in contact met de natuur. Minder dan 10% speelt regelmatig buiten in een bos, park, of veld. Een groen schoolplein, waar wordt gespeeld en geleerd, kan hier verandering in brengen.  Vandaag dienen GroenLinks en D66 een initiatiefvoorstel in om Amsterdamse schoolpleinen te vergroenen. De partijen willen dit jaar starten met het groener maken van twintig schoolpleinen.

Weg met grijze, betonnen binnenplaats

D66 woordvoerder duurzaamheid, Marijn Bosman: “Een groen en bebost schoolplein is voor je kind uitdagender dan een grijze betonnen binnenplaats. Met een moestuin kunnen kinderen bijvoorbeeld leren hoe ze groenten en fruit kunnen verbouwen. En bij een groen schoolplein kiest de leerkracht sneller om lessen als biologie en aardrijkskunde buiten te geven, met het schoolplein als lesmateriaal”.

Groen schoolplein maakt blij

Uit onderzoek van de gemeente Rotterdam blijkt dat op een grijs schoolplein 40% van de kinderen zich blij voelt, op een groen schoolplein is dat maar liefst 87%. Jasper Groen, woordvoerder duurzaamheid van GroenLinks: “Op groene schoolpleinen wordt gevarieerder en beter samen gespeeld, meer bewogen, en wordt minder gepest. Ook leren ze gelijk veel over de natuur.” Wat GroenLinks en D66 betreft krijgen basisscholen voorrang in buurten waar nu weinig groene speelruimte is.