dinsdag 2 juli 2019

D66 en PvdA: ook kick- en thaiboksers verdienen de beste begeleiding vanuit de stad

Sporten als kick- en thaiboks zijn heel populair in Amsterdam. Mede daardoor zijn we er ook heel goed in. Verschillende Amsterdammers vechten in de wereldtop en zijn daarmee boegbeelden voor de jeugd in de wijk. Maar waar onze olympische sporters (terecht) alle waardering en begeleiding vanuit de stad krijgen, moeten onze kick- en thaiboksers – omdat ze niet in de structuur van NOC*NSF sporten – hun boontjes helemaal zelf doppen. Dat moet anders, vinden Sofyan Mbarki en Reinier van Dantzig, fractievoorzitters van de PvdA en D66 in Amsterdam.

“De faciliteiten en begeleiding voor topsporters in Amsterdam zijn van het allerhoogste niveau,” aldus Reinier van Dantzig. “Als je bedenkt dat dit mede komt door investeringen vanuit de stad, vind ik het niet meer dan logisch dat alle Amsterdamse topsporters daar gebruik van kunnen maken. Olympische zwemmers en roeiers die de stad rijk is krijgen na hun training een op maat gewogen topsportmaaltijd geserveerd, veel jonge vechtsporters halen na hun training een pizza bij de Aldi. Dat verschil willen we wegnemen.”

Om dit te financieren initiëren Mbarki en Van Dantzig vandaag een nieuw talentenfonds. Naast dat dit fonds talentvolle kick- en thaiboksers moet gaan helpen in hun sportieve en persoonlijke ontwikkeling, kent dit initiatief ook een groter doel. Mbarki: “Het imago van deze sporten blijft op dit moment nog achter bij de populariteit. Dat verbeteren begint met deze sporten als volwaardig te erkennen en ze uit de kleine zaaltjes te halen door de toppers op dezelfde hoogte te plaatsen als onze olympische hockeyers, roeiers en zwemmers. Dit fonds is al een grote stap, maar wat ons betreft nog maar het begin.”