donderdag 29 april 2021

D66 en PvdA pleiten voor nieuwe Meervaart in de Sloterplas

De gemeenteraadsfracties van D66 en PvdA willen dat het nieuwe theater De Meervaart in de Sloterplas wordt gebouwd. Uit het door de gemeente uitgevoerde en vandaag gepubliceerde draagvlak-onderzoek onder bewoners over de locatie, komt geen duidelijke voorkeur voor een locatie naar voren. Dit gegeven in combinatie met de vele voordelen (waaronder de kwaliteit) van een locatie in de Sloterplas, is voor de twee fracties reden om een duidelijke keuze te maken. Nieuw-West verdient namelijk niet alleen een prachtige, nieuwe cultuurlocatie op een iconische plek, maar verdient dat ook zo snel mogelijk, aldus de partijen.

En vooral met die laatste wens wringen de andere opties, vinden raadsleden Bosman (D66) en Biemond (PvdA). Nieuwbouw op de huidige locatie zou bijvoorbeeld betekenen dat Nieuw-West jarenlang niet over een theater kan beschikken. Dit zou rampzalige gevolgen hebben voor de continuïteit van de theatermakers. “Vertraging kan Nieuw-West niet gebruiken,” aldus Bosman (D66): “Dit nu al 160.000 inwoners tellende stadsdeel groeit gestaag en daar horen hoogwaardige culturele voorzieningen bij. De optie voor een nieuwe locatie in de Sloterplas ligt uitgewerkt klaar. Zowel bewoners, betrokkenen, cultuurmakers als de liefhebbers van kunst en cultuur hebben nu behoefte aan duidelijkheid. Wat D66 en de PvdA betreft geven we die als stad zo snel mogelijk.”

Het theater De Meervaart is het enige grote theater in Nieuw-West en geniet landelijke bekendheid als jeugdtheater, maar ook dankzij voorstellingen zoals ‘George & Eran lossen Wereldvrede op!’ en ‘Melk en Dadels’. Het huidige gebouw van de Meervaart staat er al meer dan 30 jaar en is al lang en breed afgeschreven. De organisatie heeft al heel lang de behoefte om te groeien en die ambities konden niet gerealiseerd worden in het huidig pand. Raadslid Hendrik-Jan Biemond (PvdA): “Nieuw-West verdient een iconisch theater waar iedereen in de stad trots op kan zijn. Een theater dat past bij de grootte, groei en statuur van dit stadsdeel en waar inwoners van kunst en cultuur kunnen genieten. Na bewoners, experts en alle voor- en nadelen afgewogen te hebben, komt die wat ons betreft in de Sloterplas. Een snelle start van de bouw is daarnaast van groot belang voor alle betrokkenen en liefhebbers van de kunst en cultuursector.’’