donderdag 8 november 2018

D66: Festivals dreigen te verdwijnen – nieuwe plekken nodig

Het aanbod van festivals in Amsterdam is van Champions Leagueniveau. Met name in de zomer genieten Amsterdammers van evenementen die aan de wereldtop staan vanwege hun duurzaamheid, creativiteit of de absolute top aan artiesten die op de festivals spelen. Het aantal locaties om festivals te organiseren in Amsterdam loopt echter terug door de groei van de stad. D66-raadslid Marijn Bosman is bezorgd over deze ontwikkeling en stelt vragen aan het stadsbestuur. “Festivals horen bij Amsterdam en de Amsterdamse uitgaanscultuur. We zijn voorlopers op dit gebied, maar daar moet wel ruimte voor zijn.”

Verdwijnen festivallocaties

Onder andere Riekerhaven, (locatie van Georgies Wundergarten en Nomads) en Blijburg, (locatie Strafwerk en Pleinvrees), zullen verdwijnen als festivallocatie omdat er nieuwe woningen staan gepland. Ook is het Zeeburgereiland, locatie van het Magneet festival al bebouwd. Kortom, een behoorlijk aantal locaties is op korte termijn niet meer beschikbaar. Eerder is een wens van D66, een nieuw festivalterrein in Westpoort op het N1 kavel als pilot in gebruik genomen. Bosman wil weten wat de leerpunten en stand van zaken voor de toekomst is. Marijn Bosman: “De gemeente heeft toegezegd naar nieuwe locaties te zoeken, en ik wil weten hoe het daarmee staat. Het zou namelijk zonde zijn als mooie festivals verdwijnen omdat er ineens een tekort aan ruimte is doordat de stad zo snel groeit.”

Tijdelijk gebruik

Omdat de ruimte voor een goed feest in de buitenlucht schaars is in Amsterdam, wilt D66 dat het stadsbestuur onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om tijdelijk van leegstaande en braakliggende kavels in industriegebieden en bedrijventerreinen gebruik te maken. Bosman: “Bedrijventerreinen en industriegebieden liggen vaak ver buiten de bewoonde gebieden. Als ze leeg staan, biedt het kansen voor de evenementenindustrie om hier feesten te geven. Het zou een win-win kunnen zijn voor beide partijen.”