dinsdag 28 april 2020

Flinke impuls noodzakelijk voor fietscultuur onder jongeren

Zo’n 16.400 Amsterdamse kinderen in de basisschoolleeftijd kunnen niet fietsen, dat is 1 op de 4 kinderen. Daarom is er wat D66 betreft een flinke impuls nodig om ook de jonge generatie Amsterdammers op de fiets te krijgen. D66-raadslid Jan-Bert Vroege: “D66 heeft zich er in 2019 hard voor gemaakt om te stoppen met een eerder plan om gratis OV aan te bieden voor kinderen en in plaats daarvan de fietscultuur te versterken.” Hoewel dit in Amsterdam fietsstad wellicht niet nodig lijkt, is het tegendeel waar.

Liever fiets dan OV
Veel Amsterdammers gebruiken nog geen fiets. Vroege: ‘’Wat D66 betreft kan dat beter, daarom hebben we vorig jaar een voorstel gedaan.’’ Dit voorstel hield in dat er afgezien zou worden van het voornemen om gratis OV voor kinderen aan te bieden en het geld dat hiermee beschikbaar komt, in te zetten om de fietscultuur onder Amsterdamse gezinnen te versterken.

Alle Amsterdammertjes op de fiets
Het stadsbestuur heeft uit een eerste inventarisatie geconstateerd dat naar schatting 16.400 Amsterdamse kinderen in de basisschoolleeftijd niet fietsen. Vroege: “Oorzaken die worden aangedragen zijn bijvoorbeeld angst van ouders, het ontbreken van fietsvaardigheid of het niet hebben van een geschikte fiets.” Het stadsbestuur ontwikkelt nu een aanpak waarvan het doel is: alle Amsterdammertjes op de fiets. Gezinnen worden ondersteund, gericht op de verschillende ontwikkelfases van de kinderen. Vroege: “D66 is hier blij mee, omdat fietsen niet alleen een efficiënte en schone manier van vervoer is, het is ook nog eens gezonder dan in een bus zitten!”