dinsdag 14 november 2017

D66: ga verantwoordelijk om met data

De digitale revolutie levert veel kansen op, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Het is belangrijk dat met data verantwoordelijk wordt omgegaan. D66-raadslid Jan-Bert Vroege ziet graag dat Amsterdam zich hier expliciet over uitspreekt. Vroege: ‘’Op steeds meer manieren beïnvloedt het gebruik van data ons dagelijks leven. Dat roept vragen op: wat gebeurt er met de data van bijvoorbeeld de sensoren in reclameborden op het station? Van wie zijn die data? Wie ontwikkelt de algoritmen die al deze data inzichtelijk maken? En welke verantwoordelijkheid hoort daarbij en bij wie ligt die?’’ D66 heeft daarom de gemeente Amsterdam én de Vervoerregio Amsterdam opgeroepen het zogeheten Tada manifest te ondertekenen.

Tada: duidelijk over data

In de afgelopen maanden is een diverse groep professionals, op uitnodiging van het Amsterdam Economic Board, aan de slag gegaan met de vraag welke rol data in het dagelijks leven krijgt en zal krijgen. De uitkomst is het manifest ‘Tada – Duidelijk over data’. Vroege: ‘’Data en algoritmes bepalen steeds meer in ons leven. D66 vindt dat zowel publieke als private partijen de verantwoordelijkheid hebben hier transparant mee om te gaan. De directe invloed van de gemeente is formeel beperkt, maar juist daarom is het Tada manifest zo belangrijk. Het dwingt organisaties zich uit te spreken.

Amsterdam als voorbeeld

Als het aan D66 ligt, moet Amsterdam een voorbeeld zijn in verantwoord datagebruik. Vroege: ‘’In dit manifest zijn waarden opgenomen die volgens de grondleggers zouden moeten gelden in digitaal verantwoorde steden. We willen dat Amsterdam, als verantwoordelijke hoofdstad, voorop loopt en het manifest ondertekent.’’