maandag 31 juli 2017

D66: gebruik leegstand voor cultuur

Kantoren die leegstaan moeten gebruikt kunnen worden voor culturele en maatschappelijke initiatieven. D66-raadsleden Bart Vink en Marcel van den Heuvel kwamen hiertoe met een voorstel. Vink: “Leegstand van commerciële kantoren neemt af in Amsterdam, maar er staat nog altijd ruim 800.000 m2 leeg.” Tegelijkertijd staat het aantal beschikbare ateliers voor kunstenaars en creatieven in Amsterdam onder druk. Van den Heuvel: “Wat D66 betreft ligt er een kans om leegstaand commercieel vastgoed beschikbaar te stellen voor culturele en maatschappelijke functies. Dit een goede oplossing voor beide kanten van de medaille.”

Leegstand

Bij commerciële leegstand gaat het vaak om leegstaande kantoren op locaties die voor bedrijven niet interessant zijn. Vink: “Niemand kijkt meer om naar deze plekken en dat heeft een negatieve uitstraling op de buurt waarin die gebouwen staan.’’ Hoewel er door de gemeente al verschillende maatregelen worden genomen om leegstand in beeld te brengen en tegen te gaan, ziet D66 kans in de verbinding met de creatieve en maatschappelijke sector.

Creatieve sector

Culturele en maatschappelijke ondernemers hebben grote moeite om ruimte te vinden voor hun activiteiten. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Van den Heuvel: “Deze mensen verdienen een plek. Maar niet alleen dat, hun aanwezigheid kan ook echt een wijk in bloei zetten. Het maakt plekken aantrekkelijker en divers.’’ D66 wil dat het college op korte termijn in gesprek gaat met eigenaren van leegstaand vastgoed, zodat snel perspectief gegeven kan worden aan kunstenaars. Dat is nodig om de tekorten aan te pakken en perspectief te geven aan kunstenaars en verschillende maatschappelijke initiatieven.