maandag 25 november 2019

D66: geef groen licht voor de warmtepomp

Amsterdamse regels moeten het veel makkelijker maken om een warmtepomp te installeren. Met een initiatiefvoorstel wil D66-raadslid Dehlia Timman het stadsbestuur hiertoe bewegen. Timman: ‘’We hebben als Amsterdam enorme ambities op het aardgasvrij maken van de stad. Daar zijn innovaties voor nodig zoals de warmtepomp.’’ Toch is het op dit moment lastig voor veel huiseigenaren om met een warmtepomp aan de slag te gaan. Er bestaan namelijk nog geen duidelijke regels die bepalen wanneer een warmtepomp wel of niet kan worden geplaatst.

Zo werd de gemeente eerder dit jaar teruggefloten door de rechter, nadat een huiseigenaar door de gemeente op was gedragen twee warmtepompen te verwijderen na klachten over geluidsoverlast. Timman: ‘’Het ontbreken van duidelijke regels lijkt er nu toe te leiden dat bewoners worden gestraft voor duurzame keuzes. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.’’ De rechter oordeelde dat de gemeente eerst moet onderzoeken of inpandige plaatsing van de warmtepomp een mogelijkheid is, of dat de geluidshinder kan worden verminderd. Ook had de gemeente moeten onderzoeken of legalisatie van de warmtepomp mogelijk was.’’

Aardgasvrij
Voor een toekomst met warme huizen zonder aardgas is de warmtepomp een belangrijke schakel. Met het voorstel wil D66 dat de drempels voor het plaatsen van warmtepompen worden weggenomen. Timman: ‘’ Onze regels moeten klaar zijn voor de aardgasvrije toekomst. Amsterdammers moeten een warmtepomp kunnen plaatsen zonder zich vervolgens druk te moeten maken over een gang naar de rechter en een boete.’’