donderdag 26 mei 2016

D66 organiseert expert meeting over duurzaam Amsterdam

D66 wil dat Amsterdam nóg duurzamer wordt. De stad kan slimmer, gezonder en schoner. Daarom organiseert D66 donderdag 2 juni een expertmeeting met 16 experts op het gebied van duurzaamheid. D66-raadslid Marijn Bosman: “Van professionals kunnen we veel leren. De afgelopen twee jaar ben ik bij talloze Amsterdamse initiatieven langs geweest. Het leek me goed om nu eens met al die experts diep in te gaan op de gezamenlijke uitdagingen die voor ons liggen.”

D66 gaat voor duurzaam

Huizen zonder energierekening, verkeer zonder stinkende uitlaat en veel groen leiden samen tot schone lucht en zijn goed voor de portemonnee, gezondheid en het klimaat.  Duurzaamheid is deze bestuursperiode voor het eerst een standaard onderdeel van de politieke agenda. Inmiddels zet de gemeente al twee jaar serieus in op vergroening van de stad. Meer aandacht voor duurzaamheid heeft snel effect opgeleverd: het aantal elektrische laadpalen in de stad is inmiddels verdubbeld en er liggen al drie keer zoveel zonnepanelen op gemeentelijke daken als dat men in 2013 had voorzien. Na twee jaar vindt D66 het tijd voor extra nieuwe ideeën, daarom organiseert D66 deze bijzondere expert meeting.

Ervaringen uit de praktijk

“Als iedereen zonnepanelen op zijn dak legt, krijg je in feite duizenden duurzame energiecentrales in de stad. Stel je eens voor hoeveel schone energie dat oplevert,” vertelt Bosman. Daarom nodigt D66 een divers gezelschap experts uit van netwerkbedrijf Alliander en installateurs van zonnepanelen en elektrische laadpalen. Ook komen energiecoöperaties als Zuiderlicht en NDSM-Energie, het nieuwe energiebedrijf Vandebron en Stichting Groene Grachten die monumenten verduurzaamt. “Met slimme combinaties tussen bijvoorbeeld het opladen van een elektrische auto en een plek waar veel zonnepanelen liggen ontlasten we het stroomnetwerk van Alliander. Naar dat soort samenwerking gaan we op zoek tijdens deze expert meeting” aldus Bosman.

Weg met Vieze Regels

D66 is voortdurend in gesprek met ondernemers en bewoners om in kaart brengen waar groene kansen liggen of juist onnodige belemmeringen zijn. Dat doet D66 offline en online via de website viezeregels.nl. Bosman: “Er zijn nog steeds een boel verouderde regels die duurzaamheid in de weg zitten. Om die te verzamelen en aan te pakken heb ik de website viezeregels.nl opgericht”. Inmiddels heeft D66 aan de hand van reacties op de website al veel gedaan, zoals: regels voor zonnepanelen in beschermd stadsgezicht afgeschaft, waterneutraal bouwen voorgesteld, de energielening versoepeld, groene daken makkelijker gemaakt, een pilot voor slimme netwerken geïnitieerd en een initiatiefvoorstel voor duurzame festivals ingediend. “We willen nog veel meer belemmerende regels aan het licht brengen en afschaffen of veranderen” zegt Bosman. D66 wil zo bereiken dat duurzaamheid de normaalste keuze van de wereld wordt en de aanpak van de gemeente aansluit op de praktijk.