donderdag 5 april 2018

D66: Heroverweeg sluitingsbeleid horecazaken

Een horecazaak sluiten vanwege de vondst van een handgranaat lijkt logisch, maar kan ook leiden tot een toename van problemen. De gemeente is al gestopt met het direct dichttimmeren van beschoten coffeeshops en D66-raadslid Mascha ten Bruggencate stelt daarom schriftelijke vragen om ook het sluitingsbeleid van horecazaken verder te onderzoeken. “Een handgranaat voor de deur van een horecazaak is natuurlijk een gevaarlijke en schokkende situatie. Maar we moeten goed onderzoeken of het direct sluiten van die zaak door de Burgemeester niet juist criminelen in de hand speelt.”

Sluitingsbeleid
De fractie van D66 maakt zich zorgen over de negatieve e bijwerkingen die het huidige sluitingsbeleid kan hebben. In het verleden is al besloten om coffeeshops na een beschieting niet meer direct te sluiten. Naar aanleiding van gebeurtenissen bij Suzy Wong is het nodig om ook naar het sluitingsbeleid van horecazaken te kijken. Ten Bruggencate: Er moet gekeken worden naar de gevolgen van het direct sluiten van een horecazaak. Net als bij de coffeeshops kan het een verkeerd effect hebben. “Laat de gemeente daarom ook onderzoek doen naar andere mogelijkheden om de veiligheid rondom horecazaken te borgen. Bekijk daarnaast de mogelijkheid om onderzoek te doen zonder altijd direct tot sluiting over te gaan.”

Suzy Wong
Op 23 maart berichtte het Parool over de sluiting van Suzy Wong na de tweede vondst van een handgranaat in korte tijd. Na de eerste vondst op 19 januari, werd de horecazaak gesloten, maar na onderzoek kon de zaak weer open. Het voornemen om de zaak nu voor langere tijd te sluiten is een slecht besluit volgens Horeca Nederland. Volgens de brancheorganisatie is sluiten van de zaak, voordat duidelijk is of het gevonden explosief verband houdt met Suzy Wong, te gortig. Ten Bruggencate: “Horecazaken lopen het risico failliet te gaan als ze voor langere tijd worden gesloten. Hoe gek het ook klinkt: het neerleggen van een granaat biedt voor criminelen een makkelijk dreigmiddel om zowel ondernemers af te persen, als om een zaak te laten sluiten. Dat moeten we zien te voorkomen.”