vrijdag 16 juni 2017

D66: “Hyperloop biedt kansen”

D66 wil dat Amsterdam actief betrokken is bij de ontwikkeling van de zogeheten Hyperloop tussen Schiphol en Lelystad Airport. In een Hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen. D66-raadslid Bart Vink diende schriftelijke vragen in. Vink: ‘’Het klinkt nu allemaal nog als toekomstmuziek, maar de Hyperloop heeft enorme potentie. Met zo’n supersnelle verbinding tussen onze luchthaven en Lelystad Airport kunnen we de groei van Schiphol beperken én een impuls geven aan de nieuwe luchthaven in Flevoland. Daarmee behouden we de economische kracht en beperken we de overlast voor Amsterdammers.’’

Groei opvangen

De verbinding kan ervoor zorgen dat de luchthaven in Flevoland aantrekkelijker wordt, waardoor er daadwerkelijk een deel van de groei van het luchtvaartverkeer wordt opgevangen. Vink: “De Hyperloop zorgt er mogelijk voor dat Lelystad tot ontwikkeling kan komen. Dat verlicht de druk op Schiphol. Het is belangrijk om dit soort innovaties serieus te onderzoeken, om er gericht ons voordeel mee te kunnen doen als de tests positief uitvallen.”

Vragen aan college

Vink sluit zich aan bij de aandacht die Marja Ruigrok eerder aan dit onderwerp gaf en vraagt het college in welke mate Amsterdam actief betrokken is bij het lopende onderzoek van de haalbaarheid van de Hyperloop. “We hebben meer inzicht in de ontwikkelingen van het onderzoek nodig om te bevestigen dat het traject Schiphol – Lelystad Airport zich zou kunnen lenen voor de Hyperloop. Wanneer het college dit wil faciliteren onderstreept Amsterdam de innovatieve ambities van onze stad en metropoolregio en maakt het deze zichtbaar.”