maandag 5 november 2018

D66: Investeer in burgerschapsonderwijs

Hoe stoom je leerlingen klaar voor een actief leven in onze samenleving? En hoe bereid je hen, in kleine stappen, mogelijk voor op een deelname aan onze democratie? Deze vragen en nog veel meer staan centraal in het Burgerschapsonderwijs dat gegeven wordt op basis- en middelbare scholen. Maar het is niet goed gesteld met dat onderwijs. De Onderwijsinspectie, maar ook internationale ranglijsten laten zien dat het een stuk beter kan op Nederlandse scholen. Amsterdam is daar geen uitzondering op, een slechte zaak aldus Ilana Rooderkerk die een voorstel indient om het te verbeteren: “Deze lessen horen leerlingen vroeg de basis van een goed functionerende democratie bij te brengen. Het kan niet zo zijn dat we hier niet excellent op scoren.”

Ontwikkeling en ontplooiing
Het burgerschapsonderwijs is geen gemakkelijk vak om te geven. Het gaat over de normen en waarden die je met elkaar deelt in een democratie. Daarnaast tast een docent samen met de klas de vrijheden af die wij hebben, maar ook de beperkingen die onze vrije democratie kent. Kortom: het kan best schuren in een les en soms zijn de onderwerpen moeilijk bespreekbaar. Het is daarom nodig dat docenten de beste faciliteiten en ondersteuning hebben die zij kunnen krijgen. Rooderkerk: “Ons voorstel is om samen met de scholen goed te kijken naar wat er nodig is en waar de gemeente bij kan springen. Het is een ontzettend lastig en breed vak, maar des te belangrijker om leerlingen op jonge leeftijd het belang van onze vrije samenleving bij te brengen. Dat gaat nu nog niet goed en vraagt dus extra inzet.”

Kansengelijkheidsplan
De plannen van Rooderkerk passen goed in het kansengelijkheidsplan. Een nieuw plan, afgesproken in het coalitieakkoord, wat de gemeente schrijft samen met scholen in Amsterdam. Het plan is bedoeld om onder andere segregatie tegen te gaan en burgerschapsonderwijs, een vak wat onder andere bedoeld is om verbinding te bevorderen, kan daar goed bij helpen. Rooderkerk: “Op school leer je niet alleen om iets te worden, maar ook om iemand te worden”