dinsdag 7 augustus 2018

D66: Korte reis: neem de trein

Pak waar het kan de trein in plaats van het vliegtuig. Raadsleden Jan-Bert Vroege en Paul Guldemond willen van het stadsbestuur weten of zij daartoe bereid zijn. Want ook de gemeente reist veel en D66 verwacht dat de reizende bestuurders, politici en ambtenaren het goede voorbeeld geven. Jan-Bert Vroege: “De keuze voor de trein in plaats van het vliegtuig is een van de ambities van dit stadsbestuur. Het draagt bij aan de luchtkwaliteit en helpt de uitstoot in C02 te verminderen. Gemeente, geef daarom het goede voorbeeld.”

Reistijd
Uit onderzoek van Greenpeace blijkt dat de reistijd (gemeten van centrum tot centrum,) naar steden als Brussel en Parijs sneller zijn met de trein. Naar Dusseldorf en Londen is het vliegtuig iets sneller, maar dat scheelt niet veel. D66-raadslid Paul Guldemond is daarom benieuwd of het stadsbestuur bereid is deze korte reizen voortaan met de trein te doen. “De gemeente Amsterdam is een grote organisatie. Een keuze voor de trein, indien dit geen grote vertraging oplevert qua tijd, draagt dan bij aan de vermindering van de uitstoot van CO2.”

Ambitie
Het stadsbestuur heeft in het coalitieakkoord al de ambitie uitgesproken om vakantievluchten te verminderen. Daarnaast wilt de coalitie Schiphol ontwikkelen tot een internationaal treinstation. Door het goede voorbeeld te geven krijgt deze ambitie een duw in de rug. Jan-Bert Vroege: “Voor korte afstanden, tot bijvoorbeeld 600 kilometer, is de trein een duurzaam alternatief op vliegen. Laten we daarom goed onderzoeken hoe vaak er nu door politici en ambtenaren het vliegtuig wordt gepakt en waar de kansen liggen voor de gemeente om de manier van reizen te vergroenen.”