dinsdag 31 juli 2018

D66: Maak van hitte-eiland een koeltezone

Maar liefst 35 graden werd het afgelopen week in Amsterdam, een hitterecord. Nu was het overal in Nederland heet, maar koelt onze hoofdstad een stuk minder snel af door zogenaamde hitte-eilanden. Dat zijn gebieden in de stad die vanwege het vele beton en stenen en gebrek aan groen niet of nauwelijks afkoelen. D66-raadslid Dehlia Timman is benieuwd of er een plan is van het stadsbestuur om deze hitte-eilanden tegen te gaan. “Het was ontzettend heet in de stad, maar Amsterdam koelde ook niet af. Deze plekken waar het zo heet blijft, hitte-eilanden, zijn slecht voor de gezondheid van kwetsbaren zoals ouderen, chronisch zieken en baby’s. Een hittegolf kunnen we niet voorkomen, maar de stad sneller laten afkoelen, dat kan wel. Maak van een hitte-eiland een koeltezone.”

Hitte-eilanden
Opgewarmde stenen, donker bouwmateriaal, asfalt en een gebrek aan groen, water en wind zorgen ervoor dat het op verschillende plekken in de binnenstad 7 tot 8 graden warmer is dan op het platteland. Deze hitte-eilanden houden de hoge temperaturen vast. Een slechte zaak, met name voor de kwetsbaren van Amsterdam. Timman: “Hoge temperaturen zijn niet goed voor kwetsbaren en ouderen in de stad. Volgens het hitteplan moeten wij goed op hen letten. Daarom wil ik weten of het stadsbestuur een plan heeft om de stad in de toekomst af te laten koelen.”

Klimaatverandering
Gezien de meest recente hittegolf en de verwachting dat dit soort extreme temperaturen in de toekomst vaker zullen voorkomen is het belangrijk dat de gemeente in kaart heeft waar in Amsterdam zich hitte-eilanden bevinden. Bovendien zijn gemeenten in Nederland volgens klimaatdeskundigen nog onvoldoende voorbereid op droogte en hitte en de gevolgen daarvan op de gezondheid van inwoners en de leefbaarheid van de stad. Timman: “We krijgen in de toekomst vaker met hittegolven te maken. Amsterdam moet daarom nu beginnen met het nemen van maatregelen. Zo dat de stad, ook met deze temperaturen, voor iedereen een fijne leefbare plek blijft.