maandag 8 juni 2020

D66: Maak zwemmen op meer plekken mogelijk

Met het zonnige weer zoeken veel Amsterdammers verkoeling in het water. Echter, lang niet al die plekjes zijn aangewezen als officiële zwemplek. Zwemmen in bijvoorbeeld de Amstel kan daardoor gevaarlijk zijn voor zowel zwemmers als het verkeer op het water. D66-raadslid Jan-Bert Vroege wil dat het stadsbestuur meer officiële zwemplekken aanwijst. Vroege: ‘’In tijden van corona zullen nog meer mensen vakantie in eigen land en stad gaan vieren. Dat is op zichzelf prima, maar we moeten voorkomen dat de drukte zich straks concentreert op een paar plekken waar je georganiseerd en veilig kan zwemmen. Daarom wil D66 dat we snel kijken welke andere plekken we als officiële zwemplek kunnen aanmerken, zowel binnen als buiten de ring.’’

Zwemmen in de Amstel
D66 ziet naast meer officiële zwemplekken, ook graag dat de niet-officiële zwemplekken langs bijvoorbeeld de Amstel duidelijk worden aangegeven. Bovendien wil Vroege weten hoe die niet-officiële zwemplekken dan veiliger kunnen worden gemaakt. Vroege: ‘’Op veel plekken op het water kan het ’s zomers druk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de pleziervaart, de rondvaart of de roeiboten die via de Amstel onze stad passeren. D66 vindt het belangrijk dat er naar hartenlust gezwommen kan worden in de Amstel zonder dat de zwemmers of de boten daarbij in gevaar komen.’’

Nieuwe officiële zwemlocaties
Ook zou D66 graag één of twee nieuwe officiële zwemlocaties binnen de ring zien. Langs de Amstel is geen enkele plek als officiële zwemplek gekenmerkt. Dat is een gemiste kans wat D66 betreft. Maar meer plekken in de stad, zowel binnen als buiten de ring, hebben de potentie een officiële zwemplek te worden. Vroege: ‘’Door meer plekken aan te wijzen spreiden we de drukte en blijven we bovendien op veilige afstand van elkaar. Zo kunnen we coronaproof genieten van het heerlijke water dat onze stad te bieden heeft.’’