vrijdag 27 september 2019

D66-maatregelen voor veiligheid bezorgkoeriers omarmd

Mooi nieuws voor maaltijdbezorgers: Amsterdam maakt prioriteit van hun veiligheid. Eerder dit jaar schrok D66 van het nieuws dat deze groep verkeersdeelnemers zes keer zo vaak als normale scooterrijders betrokken is bij ongelukken. D66-raadslid Jan-Bert Vroege riep toen op maatregelen te nemen, waaronder een verplichte verkeerscursus en identificatienummers. Vroege: ‘’Veel maaltijdbezorgers zijn relatief onervaren verkeersdeelnemers en maken vele uren op de weg. Het Amsterdamse stadsbestuur omarmt nu onze voorgestelde maatregelen en gaat ermee aan de slag.’’

Onervaren
De bezorgbranche heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Vroege: ”Voor veel jongeren biedt dit een mooie kans op een bijbaantje. Maar jongeren nemen vaak net wat meer risico om de klant tevreden achter te laten, of checken gauw even de route op hun telefoon.’’ Aangezien de snelle groei van het online bestellen gepaard ging met een flinke groei in aantal ongelukken, konden maatregelen wat D66 betreft niet uitblijven. In een voorstel, dat omarmd wordt door het stadsbestuur, pleit D66 daarom onder andere voor betere identificatie, verkeerscursussen, hogere veiligheidseisen en betere registratie van verkeersongevallen.

Rugnummers
Het stadsbestuur wil nu, op aandringen van D66, werk maken van zogenaamde rugnummers. Vroege: ‘’Daarmee gaan bezorgers herkenbaarder door het verkeer en wordt het makkelijker voor leidinggevenden om bezorgers die het te bont maken in het verkeer aan te spreken.’’ Veel bedrijven die rondrijden gebruiken al bepaalde vormen van identificatie op hun bestelbusjes of vrachtwagens, bijvoorbeeld stickers of een telefoonnummer.

Verkeerscursussen
Bezorgbedrijven laten de laatste tijd zien de verkeersveiligheid serieuzer te nemen. De verplichte verkeerscursussen waar D66 eerder voor pleitte, worden door veel bezorgbedrijven omarmd. Vroege: ‘’Je ziet langzaam een omslag van vrijheid blijheid, naar meer verantwoordelijkheidsgevoel.’’ Zo geven veel bedrijven aan hun bezorgers niet meer per bezorging te betalen, wat de financiële prikkel om roekeloos te rijden fors vermindert. Tot slot heeft het college aangekondigd de registratie van ongelukken met bezorgscooters te verbeteren.