maandag 1 april 2019

D66: Meer aandacht nodig voor zelfredzame adreslozen

Er bestaat in Nederland een groep zelfredzame adreslozen die moeite heeft met het snel op de rit krijgen van hun leven. Yassmine el Ksaihi stelt daarom vragen aan het stadsbestuur om te kijken hoe Amsterdam deze mensen zo snel en goed mogelijk kan helpen. El Ksaihi: “Deze groep wordt soms over het hoofd gezien door instanties, maar zijn met kleine hulpmaatregelen enorm geholpen. Ik wil weten wat het stadsbestuur voor hen kan betekenen, zodat ze snel weer volledig kunnen meedoen aan de samenleving.”

Zonder adres
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen trok vrijdag in Het Parool aan de bel over zelfredzame adreslozen. Deze groep is door een bepaalde ontwikkeling in hun leven, echtscheiding, verlies van werk of grote schulden, zonder adres komen te zitten. Maar volgens de ombudsman heeft deze groep moeite om aanspraak te kunnen doen op de daklozenopvang omdat zij geen psychiatrische of psychische problemen hebben. El Ksaihi: “Omdat deze groep prima kan functioneren hebben zij vaak moeite bij het aanvragen van hulp, terwijl ze die wel nodig hebben. Dat moet veranderen.”

Schrijnend
Op dit moment wordt de daklozenzorg gedomineerd door een aanpak die gericht is op mensen met complexe problemen, en minder op zelfredzame adreslozen. Het is een schrijnende situatie dat deze groep mensen eerst verder moet afglijden om wel aanspraak te kunnen doen op zorg vanuit de gemeente. De D66-fractie maakt zich zorgen over deze groep en wil weten of zij niet onderbelicht zijn in het huidige zorgsysteem.