maandag 6 augustus 2018

D66: Neem signalen My Red Light serieus

Met meldingen van mogelijk mensenhandel wordt niks gedaan vanwege een capaciteitsgebrek bij de politie. Deze noodoproep komt van My Red Light, een raambordeel dat in samenwerking met de gemeente is opgericht. D66-raadslid Alexander Hammelburg maakt zich zorgen over deze signalen, sprak hierover bij Radio 1, en vraagt opheldering aan het stadsbestuur: “My Red Light is opgericht om de positie van de sekswerker te verstevigen en transparant te maken. Juist dit experiment moet mensenhandel tegengaan. Om nu te horen dat er niks wordt gedaan met een melding van mogelijke mensenhandel, vind ik zeer zorgelijk.”

Te strikte regels
In maart kwam My Red Light nog het nieuws omdat het project, een jaar na opening, alweer zou moeten sluiten. Huidige regelgeving voor raamexploitanten zou te strak zijn en het goed functioneren van My Red Light beperken. Een reden voor D66 om destijds opheldering te vragen. In de Tijdelijke Algemene Raadscommissie van 23 mei heeft waarnemend burgemeester van Aartsen aan D66 toegezegd met de raamexploitanten om tafel te willen gaan om te spreken over de huidige regels. Hammelburg: “Het is van groot belang dat de gemeente in gesprek blijft met raamexploitanten en met My Red Light. Dit project is opgericht om de positie van sekswerkers voorop te stellen. Maar dan moet het wel die ruimte krijgen.”

My Red Light
Het My Red Light project helpt sekswerkers dichterbij een ongebonden bestaan, omdat zij het juk van de pooier en de raamexploitant kunnen afwerpen. Het is daarmee een baanbrekende stap voor de emancipatie van sekswerkers.