vrijdag 12 juli 2019

D66: Ontwikkel Snelfietsweg tussen Amsterdam en Utrecht

Dagelijks pendelen duizenden Utrechters en Amsterdammers met de trein of auto op en neer. De fiets is eigenlijk geen optie, er is immers geen goede snelfietsroute tussen de twee steden en dat is zonde. De gemeenteraadsfracties van D66 in Utrecht en Amsterdam stellen deze week daarom voor een goede fietsverbinding te leggen tussen de twee steden. D66 Utrecht dient een voorstel in bij het debat rondom de Voojaarsnota en D66 Amsterdam komt met een voorstel bij de Vervoersregio Amsterdam (VRA).

Fietssnelweg
D66 wil dat de fiets ruim baan krijgt. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes binnen Amsterdam en Utrecht. Maar de fiets moet nu ook een volwaardig alternatief worden voor de auto binnen én buiten de stad. Utrechts raadslid Susanne Schilderman: “De afstand tussen Utrecht en Amsterdam is ook niet zo groot. Zeker niet met een elektrische fiets. Meer mensen op de fiets naar het werk is duurzamer en gezonder. Wij zien in Utrecht mogelijkheden om de grote werklocatie Lage Weide ook beter bereikbaar te maken bij een nieuwe fietsroute.”

Amsterdams Raadslid Jan-Bert Vroege voegt daaraan toe: “Dit is niet alleen Utrecht en Amsterdam met elkaar verbinden maar ook alle mensen die ertussen in wonen.” Een dergelijke route moet dan van voldoende kwaliteit zijn dat fietsen erdoor kunnen fietsen zonder al te veel te hoeven stoppen voor kruisingen. Daarom wil D66 dat bijvoorbeeld ook alle slecht geplaatste paaltjes worden verplaatst en de nauwe fietspaden worden verbeterd.