woensdag 16 juli 2014

D66: ook toeristen moeten parkeerboetes betalen

Met name veel Franse toeristen blijken makkelijk weg te komen met het niet betalen van parkeerboetes. Boetes kunnen in veel gevallen niet verhaald worden. Vandaag roept D66 het stadsbestuur op hier een einde aan te maken.

Gemeenteraadslid Jan-Bert Vroege: “Op een aantal Franse websites kun je informatie vinden over hoe je illegaal gratis kan parkeren in Amsterdam. Je krijgt pas bij vijf openstaande boetes een wielklem. En de eerder uitgedeelde boetes kunnen niet verhaald worden. We horen van bewoners dat er veel toeristen zijn die hier heen komen, geen parkeergeld betalen en ook in hun auto slapen. Waarmee ze overlast veroorzaken. De gemeente moet echt beter gaan handhaven.”

Toeristen betalen boetes niet

Amsterdam wordt bezocht door veel buitenlandse bezoekers per auto. Net als iedereen worden zij geacht te betalen voor het parkeren, maar uit navraag bij Cition blijkt dat dit vaak niet gebeurt. De gemeente Amsterdam heeft via de Dienst Belastingen uitwisseling van gegevens met Zweden, Polen, Engeland, Oostenrijk, Denemarken, Ierland, Zwitserland, Noorwegen, Finland, Duitsland en België. Maar niet met Frankrijk, Spanje en andere Europese landen.

Slapen in auto’s

Behalve niet betalen voor parkeren ontvangt D66 ook regelmatig klachten van bewoners uit de binnenstad en met name de Nieuwmarktbuurt over overnachtingen in auto’s met voornamelijk Franse kentekens. Dit leidt tot de nodige sanitaire problemen en overlast op straat.

Vandaag heeft D66 vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over hoe het er voor gaat zorgen dat buitenlandse toeristen wel hun boetes gaan betalen. En over hoe er beter gehandhaafd gaat worden op overlast door toeristen die in hun auto’s slapen.