donderdag 18 juni 2020

D66: Opheldering over uitblijven overzicht brandveiligheid

De zwarte rook uit de Londense Grenfelltoren staat velen nog scherp op het netvlies. Maar, Amsterdam wacht sindsdien al 1,5 jaar op een overzicht van de brandveiligheid bij gebouwen in de stad. D66 is verrast dat dit overzicht er nog steeds niet is. Raadslid Alexander Hammelburg wil opheldering: “In 2018 vond er een verschrikkelijke brand plaats in een Londens flatgebouw waarbij meer dan 70 mensen omkwamen. We hebben toen gevraagd hoe het zit met de brandveiligheid in Amsterdam.’’ In eerste instantie reageerde het stadsbestuur snel, met een quickscan. Maar de opdracht die vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken was gegeven om in kaart te brengen hoeveel panden er in elke gemeente zijn met brandbare gevelbekleding, is door Amsterdam nog steeds niet uitgevoerd.

Quickscan
Na de verschrikkelijke brand in Londen rees al snel de vraag hoe de situatie in Nederland er voor staat. Na vragen van D66 kwam het stadsbestuur met een zogenoemde quickscan, waaruit bleek dat er geen aanleiding is om extra maatregelen te nemen in Amsterdam. Hammelburg: ‘’Dit was een onderzoek om een snelle eerste indruk te krijgen, waarbij 37 hoge woongebouwen zijn onderzocht. Hierbij werden weliswaar enkele gebreken geconstateerd, maar geen gebreken die gerelateerd zijn aan brandgevaarlijke gevels.’’ De quickscan was echter slechts een opstapje naar een veel grondigere inventarisatie, in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken

Nog bezig
Na onderzoek van de Volkskrant blijkt dat achttien gemeenten nog bezig zijn met de inventarisatie. Dit terwijl de resultaten op 1 januari 2020 al binnen hadden moeten zijn bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hammelburg: “Dit overzicht moet er zo snel mogelijk komen. Tot dusver zijn er al 114 risicopanden opgespoord weten we uit de rapporten van de gemeenten die wel op tijd waren. Ik wil weten hoeveel er op de lijst van Amsterdam staan.’’