donderdag 30 januari 2020

D66: pak verkeersknelpunt Piet Heinkade aan

De opeenstapeling van verkeer bezorgt de bewoners van de Piet Heinkade letterlijk slapeloze nachten. De uitstoot en het geluid van extra auto’s, trams, treinen, cruiseschepen en fietsers veroorzaken voor het gebied mogelijk flinke overlast. D66-raadslid Jan-Bert Vroege wil opheldering van het stadsbestuur: ‘’Alle Amsterdammers moeten kunnen genieten van een schone en gezonde leefomgeving zonder zich zorgen te hoeven maken over gezondheidsrisico’s en overlast.’’

Oproep tot maatregelen
Vroege wil van het stadsbestuur weten of zij van tevoren goed heeft nagedacht over de totale overlast van de toename van het auto-, trein-, tram- en fietsverkeer en de cruiseschepen. Los van elkaar zijn deze verkeersstromen te overzien, maar gezamenlijk lijken veel normen voor lucht- en geluidseisen overschreden te worden. Vroege wil weten of het stadsbestuur de gezondheidsrisico’s van verkeerslawaai scherp heeft en bereid is om de ontwikkeling van geluidsoverlast te monitoren. Een oplossing zou zijn om in gesprek te gaan met ProRail. Vroege: ‘’Het is belangrijk om als gemeente in een steeds drukker wordende stad, beter na te gaan denken over geluidswerende maatregelen in druk bewoonde gebieden.’’

Luchtkwaliteit en geluidsoverlast
De extra filevorming dreigt te ontstaan door een opeenstapeling van ontwikkelingen. Vroege: ‘’We hebben recentelijk de Agenda Autoluw vastgesteld. Dat is goed voor de stad, maar veel verkeer dreigt zich nu te verplaatsen langs de Piet Heinkade. Ondertussen zijn er ook nog plannen om meer nachttreinen en meer tramverkeer via die route te laten lopen en zorgt de extra fietstunnel bij de Kattenburgerstraat/Piet Heinkade voor meer luchtvervuiling en geluidsoverlast.’’ De zorg van D66 is dat het stadsbestuur die opeenstapeling niet goed inschat.