dinsdag 16 juni 2020

D66, Partij voor de Dieren, CDA en DENK: maak van stadsbossen prioriteit

Politieke partijen uit het hele spectrum hebben het stadsbestuur om opheldering gevraagd over het planten van kleine bossen. D66-raadslid Danielle de Jager: ‘’De biodiversiteit staat onder druk in Amsterdam. Daarom is D66 eerder met een voorstel gekomen om kleine bossen te plaatsen. Tot concrete locaties om bossen te realiseren heeft dat voorstel echter nog niet geleid.’’

Tiny Forests
Groen in de stad is belangrijk, maar uit onderzoeken blijkt dat groen waar biodiversiteit ook kan floreren nóg belangrijker is. Zo werd de motie ’Tiny Forests’ van D66 geboren: kleine, dichtbegroeide stadsbossen met inheemse bomen en vol met leven. Een stuk wild groen in de betonnen jungle dat de plaats inneemt van een stadsplantsoen. De Jager: ‘’Hoewel een vers gesnoeid grasveldje oogt als groen, biedt het nauwelijks mogelijkheden voor insecten en dieren om er te verblijven.’’ Daarnaast hebben stadsbossen als bijkomend voordeel dat ze naast de waterbergingscapaciteit ook de luchtkwaliteit verbeteren, èn bovendien hittestress tegengaan.

Opheldering
Partij voor de Dieren, D66, CDA en DENK willen nu dat er werk van de stadsbossen gemaakt wordt. De partijen vragen het stadsbestuur om actie te ondernemen en duidelijkheid te geven over de locaties die de stadsdelen hebben aangewezen als potentieel stadsbos. Ook stellen de partijen dat het belangrijk is om in de stadsbossen extra aandacht te hebben voor zeldzame en bedreigde diersoorten. De Jager: ‘’Amsterdammers denken graag mee. Zo kwam Vrienden van het Diemerpark zelf met het idee om een klein bos te creëren aan de oostkant van het Diemerpark. We hebben het stadsbestuur gevraagd te luisteren naar initiatieven zoals deze.’’