woensdag 10 oktober 2018

D66 pleit voor blow- en rookvrij Artis

D66 Amsterdam wil werk maken van een blow- en rookvrij Artis. Samen met GroenLinks, DENK en de ChristenUnie roept de partij het stadsbestuur op met de oudste dierentuin van Nederland om tafel te gaan zitten, om tot een algeheel blow- en rookverbod te komen. D66-raadslid Alexander Hammelburg: “Op plekken waar veel kinderen zijn, zoals rond scholen, sportvelden, speeltuinen, buitenzwembaden, openbaar vervoerhaltes en de ingangen van openbare gebouwen, hebben Amsterdammers behoefte aan rookvrije plekken. Artis kan een voorbeeldfunctie vervullen van zo’n openbare plek waar niet meer gerookt wordt.’’

Kinderen
Het is D66 een doorn in het oog dat er gerookt kan worden bij Artis, omdat er zo ontzettend veel kinderen komen. Hammelburg: ‘’Dat roken ontzettend ongezond is, hoef je niemand meer uit te leggen. Maar juist kinderen zijn via meeroken extra kwetsbaar voor de schadelijke gevolgen. Zij kiezen hier niet voor, dus is het aan ons om te voorkomen dat ze in de rook staan.’’ De oproep doet D66 samen met GroenLinks, DENK en ChristenUnie.

Overlast
Een tweede reden voor de oproep is het toenemende gebruik van softdrugs door toeristen in de dierentuin. Hammelburg: “Hoewel het stoned kijken naar giraffes en olifanten voor sommigen zeker een verrijkende ervaring zal zijn, denken wij dat je hiermee het verkeerde signaal afgeeft in een dierentuinomgeving.” Daarom wil D66 dat de gemeente en Artis snel rond de tafel gaan zitten om tot een verbod te komen.