dinsdag 16 januari 2018

D66 presenteert onderwijsagenda 2018-2022

D66 wil komende jaren flink investeren in het vakonderwijs in de stad. Het (V)mbo in Amsterdam verdient namelijk een boost. Komende jaren zijn vele verpleegkundigen, technici en onderwijsassistenten nodig. Zij hebben recht op de beste middelen en een opleiding die aansluit op de toekomstige arbeidsmarkt. Dat is een van de speerpunten uit de onderwijsagenda die D66 dinsdag 16 januari presenteerde in het bijzijn van Minister Ingrid van Engelshoven tijdens een symposium in het Marcanti College. Zo wil D66 investeren in onder andere het maakonderwijs. Betere materialen, goede machines en geschikte gebouwen zijn nodig voor het opleiden van echte vaklui. D66-lijsttrekker Reinier van Dantzig: “Zo stomen we Amsterdammers klaar voor hun toekomst en kan iedereen mee blijven doen.”

Meer erkenning (V)mbo

Naast betere spullen is het ook nodig dat er snel erkenning komt voor vakmanschap. Vorige week trok de VO-Raad in het AD aan de bel. Veel te weinig scholieren kiezen voor het vmbo. Het imago van deze opleiding móét beter. Reinier van Dantzig: “(V)mbo’ers vormen dé ruggengraat van de Amsterdamse economie. Zij werken in het groeiende toerisme, in de haven, in de creatieve industrie of in de zorg. Zonder (V)mbo’ers valt de stad stil.” Afgelopen jaren zijn er al stappen gezet om het imago en de kwaliteit van het Amsterdamse mbo te verbeteren. Maar het kan nog beter. D66 verder wil verder investeren in de kwaliteit van het mbo, talentontwikkeling en het terugdringen van verzuim.

Goed onderwijs, gelijke kansen

Om het onderwijs een springplank te laten zijn, de plek waar kinderen goed kunnen worden in de dingen waar zij interesse in hebben, is het nodig om daar als stad volop aandacht aan te geven. Ruimte om te spelen met andere kinderen, van jongs af aan. Ruimte voor goede leraren die kinderen hun talenten laten ontplooien. Of dat nu creatief of cognitief talent is. En ruimte voor mooie schoolgebouwen in nieuwe en oude wijken van de stad.

D66 heeft de afgelopen jaren vele scholen bezocht, met veel leraren gesproken over hun passie voor het vak, en gezien hoe schoolteams en directeuren alles uit het onderwijs halen om leerlingen datgene mee te geven waardoor zij kunnen groeien. Wij danken hen voor hun harde werk en goede inzichten voor het Amsterdamse onderwijs en de Amsterdamse leerlingen.

Benieuwd naar onze ideeën voor het Amsterdamse onderwijs komende jaren? Lees het in de D66 Onderwijsagenda 2018-2022